CEO Brussels Airlines: “We scheiden van Eurowings maar moeten wel meteen naar de fitness”
Luchtvaart“We scheiden van Eurowings, maar we moeten wel meteen naar de fitness.” Zo kondigde Christina Foerster, de CEO van Brussels Airlines, naar verluidt aan dat de luchtvaartmaatschappij op eigen benen gaat staan. De vakbonden zijn positief gestemd omdat Brussels Airlines op die manier niet langer opgeslorpt wordt in de lagekostenpoot van Lufthansa. “Foerster heeft bewezen dat ze geen marionet is van Lufthansa-topman Carsten Spohr, zoals in het begin gevreesd werd.” Al moet er de komende maanden dus wel gesproken worden over besparingen.
Brussels Airlines-CEO Foerster waarschuwde wel voor euforie: “Brussels Airlines is financieel de slechtst presterende van de netwerkmaatschappijen van de Luthansa-groep”, klonk het. Foerster zei te voelen dat de werknemers blij zijn met de aankondiging, maar ze waarschuwde toch ook. Er is immers nog veel werk aan de winkel. “Brussels Airlines is financieel de slechtst presterende van de netwerkmaatschappijen van de Luthansa-groep”, klonk het. “Er is dus een duidelijke vraag naar een turnaroundplan, om te zien hoe we de resultaten zullen verbeteren in de komende jaren.”
De bedoeling is dat er na de zomer meer duidelijkheid is over de strategie van Brussels Airlines als standalonebedrijf en over die maatregelen voor de winstgevendheid.
Foerster, die de integratie in Eurowings altijd verdedigde, beschouwt de beslissing om het roer om te gooien niet als een mislukking. “Beide modellen zijn mogelijk. Maar het was niet het juiste moment voor zo’n integratie. Eurowings heeft momenteel niet de middelen om die tot een goed einde te brengen”, aldus de CEO.
“Goed nieuws”
“Dit is positief nieuws. Sinds de overname door Lufthansa heeft het personeel van Brussels Airlines altijd gevraagd om zelfstandig te mogen opereren”, zei Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK na afloop van de bijzondere ondernemingsraad.
Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond ACV Puls reageerde opgelucht. “Op dit ogenblik is het een positief verhaal. Ze pakken Brussels Airlines nu aan als een volwassen maatschappij. De CEO heeft vastgesteld dat hier veel competenties zitten waarin geïnvesteerd moet worden.”
‘Turnaroundplan’
Het is nu aan Brussels Airlines, het management en de werknemers om te bewijzen dat de maatschappij op eigen benen winstgevend kan zijn. Daarvoor moet tegen het derde kwartaal een ‘turnaroundplan’ uitgewerkt worden.
Besparingen dus, maar precieze doelstellingen kregen de bonden nog niet te zien. Die oefening zal eerstdaags opgestart worden. “We verwachten tegen eind september meer duidelijkheid”, aldus Filip Lemberechts (ACLVB).
Personeelsvergadering
Het personeel zal volgens hem meer gemotiveerd zijn om oplossingen te vinden, nu Brussels Airlines op eigen benen mag staan. De integratie in Eurowings ging voor velen immers niet van harte. “De beste leerling van de klas mag een bank vooruit, maar het zal de komende maanden werken worden om die plaats te behouden”, klinkt het. De bonden hebben voorlopig geen indicatie dat de besparingsoefening zou kunnen uitdraaien op een sociaal bloedbad.
Het personeel op de hoofdzetel van Brussels Airlines wordt om 14 uur tijdens een personeelsvergadering op de hoogte gebracht van de plannen. Rond 16 uur zou Foerster de pers te woord staan.
Te complex
Eurowings was de voorbije jaren zeer snel gegroeid, met de overname van Air Berlin en de integratie van Brussels Airlines en zijn langeafstandsvluchten. Maar ze was daardoor ook veel te complex geworden. ‘Vereenvoudiging’ is het codewoord voor de komende jaren, laat CEO Thorsten Dirks verstaan.
De focus van Eurowings komt te liggen op korteafstandsvluchten, rechtstreekse verbindingen binnen Europa. “We zullen evolueren naar een totaal nieuwe set-up voor Eurowings. Het wordt gestroomlijnder”, klinkt het.
Dat is een formule waar Brussels Airlines niet echt in past. De maatschappij voert zelf langeafstandsvluchten uit en staat bekend om haar Afrika-netwerk. De langeafstandsvluchten die Brussels Airlines voor Eurowings uitvoert vanuit Düsseldorf verschuiven naar elders in de Lufthansa-groep. Ze zullen wel door Brussels geopereerd blijven worden.
Herstructureringsplan
Voor de divisie Eurowings (zonder Brussels Airlines) ligt een herstructureringsplan op tafel waardoor de kosten 15 procent lager zouden moeten liggen tegen 2022. Onrendabele basissen en routes zullen geschrapt worden, de vliegtuigvloot wordt gemoderniseerd en de productiviteit moet omhoog. Het moet Eurowings slagvaardiger maken in de concurrentie met budgetvliegers als Ryanair en easyJet.
De topman hoopt met de ingrepen Eurowings tegen 2021 break-even te krijgen. De piste om dit jaar al uit de rode cijfers te raken, werd ruim een week geleden al verlaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vakbond roept op tot staking bij Duits cabinepersoneel Lufthansa in zomervakantie
-
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
-
Draait vakantieverkeer in de soep door staking luchtverkeersleiders? ACV sluit het niet uit
-
PREMIUM47
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
Energieleverancier Engie wil de komende jaren het aantal klanten dat stroom via flexibele formules afrekent, drastisch opdrijven. Dat maakt deel uit van de toekomststrategie tegen 2030, die kersvers CEO Vincent Verbeke voorstelt. Maar wat zijn die flexibele formules juist en hoe kan je er geld mee besparen op je energiefactuur? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Moortgat
Chris Hom
fernand Vaes
patrick feyen
Dirk Dhaenens