Direct naar artikelinhoud
OnderwijsUpdate

Ben Weyts (N-VA) wil taaltest Nederlands voor alle kinderen in derde kleuterklas

Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

Alle kleuters moeten hun kennis van het Nederlands laten testen voor ze naar de lagere school gaan. Daarvoor gaat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) een test invoeren, heeft hij in De Ochtend gezegd. Kinderen die onvoldoende scoren op zo'n test, zouden volgens Weyts extra lessen moeten volgen.

en

Vanaf september 2020 wordt de leerplicht verlaagd van 6 naar 5 jaar. Voortaan zullen kinderen dus al verplicht zijn om vanaf de derde kleuterklas onderwijs te volgen. Weyts wil van die verlaagde onderwijsplicht gebruikmaken om ook de taalkennis van de kinderen te testen. 

“Ik wil een geüniformiseerde test voor heel Vlaanderen, voor iedereen gelijk, op het niveau van 5-6-jarigen. Op die manier kunnen we zo vroeg mogelijk ingrijpen”, klinkt het.  “Iedereen heeft het altijd over gelijke kansen. Wel, kinderen die niet voldoende Nederlands kennen, die hebben geen gelijke kansen. Je moet ervoor zorgen dat ze gelijk kunnen vertrekken.”

Achterstand

Vraag is wat er moet gebeuren als kinderen onvoldoende scoren bij zo'n test. “Laat ze dan een taalbadklas of taalbadjaar volgen”, zegt de minister. Volgens Weyts bewijs je kinderen “absoluut geen dienst” door ze met een taalachterstand naar het lager onderwijs te sturen. “Die taalachterstand zal alleen maar groter worden.”

Het is nog onduidelijk wanneer de test zal ingevoerd worden. “Maar als je dat goed wetenschappelijk onderbouwd wil doen, zal daar wel wat tijd in kruipen”, aldus nog Weyts.

‘Taalwoestijn’

Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) staat sceptisch tegenover het idee van een taalbadjaar voor kleuters die de slechtste scores laten optekenen voor de taaltest. “Taalbaden zijn een goed idee, maar dan in het regulier onderwijs. Laat ons geen taalwoestijn maken door aparte taalklassen te organiseren”, zegt ze in een reactie. “Nederlands leer je het best in een taalrijke omgeving. Het verleden heeft uitgewezen dat de aanpak zoals voorgesteld door Weyts, niet werkt.”

Omdat taalprocessen vroeg beginnen, pleit Groen voor investeringen in vroege toegankelijke kinderopvang. “Daarnaast moeten onze kleuteronderwijzers meer mogelijkheden tot opleiding krijgen. Slechts 17 procent van hen voelt zich bekwaam om in een meertalige omgeving te werken”, weet Meuleman. Haar partij ziet het “beperkte geld” dan ook liever ingezet worden op professionaliseringskansen voor leerkrachten, in plaats van op testen.

Meuleman wil het debat ook niet ten onrechte verengen door te focussen op anderstaligen. Taalongelijkheid treft ook kinderen die opgroeien in armoede, stelt ze.