Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Met nultolerantie kunnen jaarlijks 17 doden en 335 minder gewonden vallen

Met nultolerantie kunnen jaarlijks 17 doden en 335 minder gewonden vallen
Beeld ETIENNE BUSINK

Als er nultolerantie in het verkeer geldt, zouden in België jaarlijks 17 minder verkeersdoden en 335 minder gewonden vallen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het verkeersinstituut Vias. De wet voor nultolerantie wordt deze week gestemd, maar momenteel staat alleen de politiek nog op het rempedaal. 

Elk jaar vinden zo'n 40.000 ongevallen plaats op de Belgische wegen. Bij zware ongevallen zijn vaak alcohol of andere verdovende middelen in het spel. Met nultolerantie in het verkeer zouden jaarlijks 17 doden vermeden kunnen worden en ook 335 ongevallen met licht- en zwaargewonden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van verkeersinstituut Vias. Mocht de nultolerantie alleen gelden voor onervaren chauffeurs, dan zouden er naar schatting vier mensen minder sterven in het verkeer en zouden er ook 143 tot 278 ongevallen met licht- en zwaargewonden vermeden kunnen worden. 

Dinsdag staat het wetsvoorstel van de nultolerantie voor iedereen en alleen voor onervaren bestuurders op de agenda van de commissie Mobiliteit. De grens van alcoholpromille wordt dan verlaagd van 0,5 naar 0,2, zoals dat nu al het geval is bij professionele bestuurders zoals taxichauffeurs. Alle experts lijken dan ook voorstander, behalve Horeca Vlaanderen. Zelfs de lokale en federale politiediensten willen deze uniformiteit, omdat het hun werk gemakkelijker zou maken. 

Kamerlid en indiener van het voorstel Joris Vandenbroucke (sp.a): “Dit gaat niet over links of rechts, maar over het leven van mensen. De tegenargumenten zijn opgedroogd.” Maar toch is het niet zeker dat de politiek groen licht zal geven. Groen-Ecolo en PVDA-PTB steunen het al, maar één extra fractie zou nog zijn kar moeten keren. De Zweedse partijen N-VA, Open Vld en CD&V stemmen alvast tegen. “De pakkans moet vooral omhoog", klinkt het daar.