Nultolerantie voor alcohol achter het stuur komt er niet
UPDATEEr komt voorlopig geen nultolerantie voor alcohol achter het stuur. Het wetsvoorstel van sp.a-kamerlid Joris Vandenbroucke haalde het niet in de commissie mobiliteit van het federaal parlement. De Vlaamse socialisten en de Ecolo-Groenfractie dienden het voorstel samen in, maar ze vonden geen medestanders. Andere partijen zien meer heil in het verhogen van de pakkans. De Vzw Ouders van Verongelukte Kinderen reageert teleurgesteld.
Vandaag ligt de drempel op 0,5 promille alcohol in het bloed en 0,2 promille voor professionele bestuurders. Voor de socialisten en groenen moet dat 0,2 promille voor iedereen worden. Die kleine marge blijft overeind om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden. Het wetsvoorstel is dus weggestemd. “Ik ben zeer teleurgesteld want alle experten hebben tijdens hoorzittingen gezegd dat nultolerantie een stap vooruit is in de bestrijding van alcohol in het verkeer”, zegt Vandenbroucke. Hij wijst op de rol van alcohol bij het stijgende aantal verkeersdoden in ons land. Een symptoom van een hardnekkig mentaliteitsprobleem: “Nergens in Europa geven zoveel mensen toe dat ze met teveel alcohol op achter het stuur kruipen. Met nultolerantie veranker je in de wet dat drinken en rijden niet samengaan. Het is een duidelijk signaal. Mensen zullen dan niet langer experimenteren met alcohol in het verkeer.”
Tegenstanders op hun beurt willen de huidige alcohollimiet van 0,5 promille beter doen naleven. “De pakkans moet naar omhoog. Het is veelzeggend dat ik in mijn leven nog maar een keer gecontroleerd ben”, zegt N-VA kamerlid Wouter Raskin. “Je moet de wet handhaven door controles op te drijven. De federale politie moet hiervoor meer middelen krijgen .”
“Belgen slechte leerlingen van de Europese klas”
Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen, spreekt van een gemiste kans. “Het is een veldslag die we verliezen, maar dat wil niet zeggen dat het eindpunt niet in zicht is”, reageerde hij op De Wereld Vandaag (Radio 1). “De nultolerantie zal de een of andere dag ervan komen. Het is de enige maatregel die duidelijk is, de enige die mensen begrijpen. Het is het enige dat de Bob-campagnes al 25 jaar uitdragen. Iedereen kent de boodschap. Maar vooral de Belgen hebben het nog niet begrepen. Het maakt ons slechte leerlingen van de Europese klas.”
“Tegenstanders van nultolerantie zeggen dat automobilisten tussen 0 en 0,5 promille nog in staat zijn om achter het stuur te kruipen. Dat is dus niet waar. Toxicologen hebben meervoudig al aangetoond dat tussen 0 en 0,5 promille vier procent van de autobestuurders - en dat zijn niet alleen vrouwen - onder invloed zijn en tekenen van dronkenschap vertonen. Als je dat omzet naar het aantal, komt dat overeen met tienduizenden autobestuurders die op hetzelfde moment op de weg zijn in België. U zal ze niet willen tegenkomen, ik ook niet.”
“Politiek verhaal, zeer triest”
Opponenten van nultolerantie wijzen erop dat de meeste problemen veroorzaakt worden door hardnekkige drinkers, automobilisten die met meer dan 1 promille de weg opgaan. Het verhogen van de pakkans is voor Van Wonterghem geen oplossing. ”Zoiets vind ik al te gemakkelijk, alsof dat belet een nultolerantieregel in te voeren. Ik vind het zeer triest dat het uiteindelijk een politiek verhaal is geworden, terwijl het iets is van maatschappelijke orde dat de politiek zou moeten overstijgen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
Oudenaarde, Ronse -
PREMIUM21
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
Vreest u - net als 4 op de 10 Belgen - dat artificiële intelligentie zal leiden tot banenverlies, of ziet u eerder een hulp in de technologie? ING België becijferde dat het werk van 3,3 miljoen Belgen de komende jaren te maken krijgt met AI. Welke jobs moeten het meest vrezen? En zal de technologie ons werk in sneltempo overnemen? “De impact zal dezelfde zijn als de intrede van de pc en het internet op de werkvloer.” -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
PREMIUM62
COLUMN. “Wij Walen, wat hebben we misdaan? Waarom gaat het al 50 jaar zo slecht?”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
1 op de 3 Vlaamse bedrijven gebruikt artificiële intelligentie
In 2023 heeft zowat één op de drie Vlaamse bedrijven artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) bekendmaakt. Het gebruik steeg tegenover 2022, toen was er nog sprake van één op de vier bedrijven. Uit dezelfde cijfers blijkt ook dat bijna één op de tien Vlaamse bedrijven vorig jaar kreeg af te rekenen met een cyberaanval. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
58
Tot 75 km/u in binnenland: KMI waarschuwt morgen met code geel voor stevige windstoten
69 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter van steenberge
Anoniem
Marco brilmans
lilianne van neylen
Koen Breems