Direct naar artikelinhoud
AchtergrondSociale media

Een huwelijksaanzoek van 51 miljard dollar: wat ziet Microsoft in Pinterest?

Een huwelijksaanzoek van 51 miljard dollar: wat ziet Microsoft in Pinterest?
Beeld EPA

Microsoft deed een huwelijksaanzoek aan het socialemediabedrijf Pinterest. De bruidsschat bedroeg 51 miljard dollar (meer dan 42 miljard euro), maar het bedrijf houdt vast aan zijn zelfstandige positie. Voorlopig toch nog. Wat ziet Microsoft in dat digitaal prikbord?

Pinterest is populair bij hobbyisten, adepten van huisdecoraties, gastronomie en bruiloftscollages. En babyspullen. Dat universum van lieftalligheid trekt wereldwijd zo’n 430 miljoen gebruikers, met maandelijks meer dan 250 miljoen unieke gebruikers, aldus het platform. Al is het vinden van hard cijfermateriaal, zeker in onze contreien, moeilijk. 

Minder moeilijk te vinden is de beurskoers. Pinterest trok in april 2019 naar de beurs, en debuteerde met 24,40 dollar per aandeel. Het bedrijf, opgericht en in handen van de Amerikaanse miljardair en internetondernemer Ben Silbermann (39), staat nogal op zijn autonomie. Ook Silbermann zelf is meer enigma dan ondernemer, zijn afwezigheid in het sociale gebeuren neemt haast mythische proporties aan. Pinterest is dan ook een beetje een atypisch Silicon Valley-bedrijf. Het werd al in 2009 opgericht – naar digitale normen een eeuwigheid geleden – en groeide vrij snel. 

Gebruikers van Pinterest kunnen dan wel hun eigen prikborden maken, de ‘hipfactor’ is eerder laag. Zeker als je het vergelijkt met platforms als Facebook, Twitter of Snapchat. Maar met corona leek Pinterest plots een boost te krijgen. De marktwaarde steeg sinds vorige zomer met liefst 600 procent. Een aandeel vandaag kost meer dan 87 dollar. Daar heeft de interesse van Microsoft natuurlijk ook wel mee te maken, maar zelfs voor het nieuws uitlekte bleek Pinterest aan een gestage opmars bezig. 

Officieel houden beide bedrijven de lippen op elkaar, maar dat Microsoft wel iets zag in Pinterest, blijkt uit interne info die lekte via The Financial Times. Niet zozeer het digitale prikbord zelf deed de Amerikaanse technologiereus dromen, wel zijn schare miljoenen fans. “Zo’n grote groep van loyale gebruikers is een natte droom voor adverteerders”, zegt professor Tom Evens van de Gentse vakgroep Communicatiewetenschappen en specialist in media- en technologiemarkten. “Het zijn niet de vluchtige consumenten, het is een eerder afgebakende doelgroep.” Een socialemediasite waar miljoenen gebruikers afbeeldingen plaatsen van dingen waarin ze geïnteresseerd zijn of die ze misschien willen kopen kan een belangrijke gegevensbron worden voor klanten van de marketingservices van Microsoft.

‘Cloud’

Toch is 51 miljard dollar (meer dan 42 miljard euro) heel veel geld voor dergelijke doelgroep. Het zou voor Microsoft ook de grootste overname uit zijn geschiedenis zijn, mocht het gelukt zijn, tenminste. Microsoft heeft de afgelopen jaren verschillende overnames gedaan. Naast het kopen van professionele netwerksite LinkedIn voor 26 miljard dollar in 2016 kocht het ook GitHub, een netwerk voor softwareontwikkelaars. Ook Minecraft, een onlinegame met 131 miljoen gebruikers, en het gamingbedrijf ZeniMax zijn intussen eigendom geworden van Microsoft.

Er schuilt dan ook nog een andere strategie achter het lucratieve huwelijksaanzoek. En dat is Azure, de clouddivisie van Microsoft. Die groeit al jaren snel, maar Microsoft wil nog sneller groeien. Azure is de tweede op de cloudmarkt, na AWS: Amazon Web Services. “Het is een strijd om marktaandeel”, zegt Tom Evens. “Eentje die zich afspeelt achter de schermen en waar de consument als eindgebruiker geen flauw benul van heeft.”

Technologiebedrijven profiteren in velerlei opzichten van de noodzaak om meer thuis te werken. Microsoft profiteert van de groei van technologiebedrijven en van de stijgende vraag naar clouddiensten. Als u in de zetel een Netflix-serie ligt te bingewatchen, kijkt u eigenlijk via AWS. Microsoft zou maar wat graag zijn marktaandeel opkrikken en daar komen de miljoenen gebruikers van Pinterest op de proppen. Die gebruiken nu AWS als clouddienst, als Microsoft die kan binnenhalen slaat het twee vliegen in één klap: het geeft AWS een dreun én vergroot in eenzelfde beweging zijn aandeel. Dat mag al eens wat kosten.