Tv-zenders en operatoren slaan de handen in elkaar: reclame doorspoelen binnenkort niet altijd meer mogelijk
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om alle reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Vanaf eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren “constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie”, melden DPG Media, SBS en Telenet in een persbericht.
DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders.
Concreet zullen kijkers in het begin één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen wanneer ze een opname bekijken. Tijdens het programma kan de reclame wel nog doorgespoeld worden. Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) is er geen reclame vooraf, maar kan de reclame tijdens het programma niet doorgespoeld worden, wat al het geval was bij de VTM-zenders. De programma-inhoud zal dan wel doorgespoeld kunnen worden, ook bij de VTM-zenders.
Gratis Terugkijk TV
Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In een eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV-app.
Van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV: ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie van zodra de veranderingen starten.
Inkomstenbron
Het nieuwe model is volgens de mediagroepen noodzakelijk omdat de inkomsten uit reclame broodnodig zijn om populaire lokale programma’s te kunnen blijven financieren. “Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”
Initiatieven als doelgerichte reclame en een reclameboodschap tijdens het pauzeren van een opname “volstaan niet meer om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden”, klinkt het nog.
“Commerciële zelfmoord”
“De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s (...)” en we moeten daarop “volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En “we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, besluit Telenet-CEO John Porter.
De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Storm zorgde voor gratis elektriciteit in België
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
De stijgende prijzen voor grondstoffen zet de relatie tussen de supermarktketens en leveranciers onder druk. De prijsconflicten zouden dus in de nabije toekomst kunnen zorgen voor meer lege winkelrekken. “Op dit moment worden er onderhandelingen gevoerd”, vertelt financieel expert Paul D’Hoore in de studio van VTM NIEUWS. -
-
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
-
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
Een huis kopen in de Vlaamse provinciehoofdsteden werd vorig jaar gemiddeld 8,4 procent duurder, terwijl de prijs voor een appartement steeg met gemiddeld 6,2 procent. Dat blijkt uit de Notarisbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot) over vastgoed in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven. In 2020 bedroeg de gemiddelde prijsstijging voor een huis er nog 6,8 procent en voor een appartement 7,5 procent. -
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
Luchtvaartmaatschappij Ryanair pakt tot 16 februari uit met de kortingsactie ‘last minute citytrips’ voor vliegreizen die deze maand plaatsvinden. Je kan voor tientallen bestemmingen vliegtickets boeken aan spotprijzen. De goedkoopste vluchten kosten minder dan 5 euro. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
-
Spaargids.be
Doe je liever geen bankzaken in een app? Zoveel kan je besparen met de universele bankdienst
De tarieven voor niet-digitale bankdiensten gaan bij veel banken al jaren in stijgende lijn. Om de digitale kloof te verkleinen en bankverrichtingen toegankelijker te maken, voerden bankenkoepel Febelfin en de federale overheid de universele bankdienst in. Voor maximaal 60 euro kan je volgens die formule een pakket verrichtingen uitvoeren. Wie haalt er voordeel uit en is het altijd de goedkoopste oplossing? Spaargids.be zocht het uit. -
PREMIUM237
“Binnen vier jaar zijn 6 op de 10 nieuwe wagens elektrisch”, maar particulier blijft “verontrustend afwachtend”
-
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
658 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancois Vaeyens
vincent himpe
Yvan Lissens
pascal Vanderlinden
Marc Van Loo