Direct naar artikelinhoud
NieuwsTelevisie

Vanaf eind september kunt u niet langer alle reclame op tv doorspoelen

Kijkers krijgen vanaf eind september in het begin van de opname een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien.Beeld iStock

Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om alle reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Vanaf eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. 

DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. Dat melden de groepen DPG Media, SBS en Telenet in een persbericht. In een latere fase volgen Eén, Canvas en de andere Belgische zenders. 

Concreet zullen kijkers in het begin één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen als ze een opname bekijken. Tijdens het programma kan de reclame wel nog doorgespoeld worden. Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) is er geen reclame vooraf, maar kan die tijdens het programma niet doorgespoeld worden. Dat was al zo bij de VTM-zenders. De programma-inhoud zal dan wel doorgespoeld kunnen worden, ook bij de VTM-zenders.

Gratis Terugkijk TV

Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In een eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv-kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitaletelevisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm, via bijvoorbeeld Chromecast ofde Telenet TV-app.

Zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV: ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie zodra de veranderingen starten.

Inkomstenbron

Het nieuwe model is volgens de mediagroepen noodzakelijk omdat de inkomsten uit reclame broodnodig zijn om populaire lokale programma’s te blijven financieren. “Reclame is de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten spots vaker lopen, tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgettenalmaar meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes op specifieke doelgroepen kunnen richten. Dat verlies aan inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”

Initiatieven als doelgerichte reclame en een reclameboodschap tijdens het pauzeren van een opname “volstaan niet meer om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden”, klinkt het nog.

‘Commerciële zelfmoord’

“De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s” en we moeten daarop “volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. 

Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. “We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, besluit Telenet-CEO John Porter.

De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen. De partijen verschilden in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord. 

Het nieuwe model dat binnenkort wordt uitgerold.Beeld DPG Media/SBS/Telenet