Oppositiepartij Groen blijft zich vastbijten in de beslissingen rond het terugdraaien van het conflictvrij kruispunt waar twee zusjes om het leven kwamen. © Maxime Minsen

Schepen Marinower (Open Vld): “Beslissing terugdraaien conflictvrij kruispunt lag niet bij mij”

Antwerpen -

Ondanks de uitgebreide toelichting maandag blijft Groen-fractieleider Imade Annouri nog met de vraag zitten over wie nu de beslissing nam rond het terugdraaien van het conflictvrij kruispunt aan de Lange Leemstraat. Hij stelde de vraag aan schepen van Openbaar Domein Claude Marinower (Open Vld). “De bevoegdheid ligt bij mobiliteitsschepen Koen Kennis en zijn administratie”, zegt Marinower.

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Koen Kennis verdedigt ingreep op kruispunt

LEES OOK: Oppositie blijft op honger zitten na debat over ongeval Lange Leemstraat

Antwerps Groen-fractieleider Annouri peilde op de raadscommissie dinsdagavond in hoeverre schepen Marinower betrokken was bij het besluit om de conflictvrije regeling terug te draaien. Zijn kabinet was aanwezig op het overleg verkeersveiligheid van 1 juni waarop de Lange Leemstraat was vermeld.

Schepen Claude Marinower. © Jan Van der Perre

“Wat de procedure voor het aansturen van verkeerslichten betreft, bevestig ik dat dit onder de bevoegdheid van mijn college voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA) valt en dat hij daarin wordt geadviseerd door zijn administratie”, zegt Marinower. “Het was op vraag van de burgemeester dat begin juni 2021 de VLCC (verkeerslichtencoördinatiecomputer, red.) toegelicht werd op een kabinettenoverleg verkeersveiligheid. Dit is een informeel overleg dat twee wekelijk samenkomt. De kabinetten kunnen daar vragen stellen of opmerkingen geven over bepaalde verkeerssituaties. Op de vraag of ik betrokken word bij de aansturing van de verkeerslichten is het antwoord neen. Iedere schepen heeft zijn of haar bevoegdheden en neemt daar zijn of haar verantwoordelijkheden in op.”

Dat Annouri hierop in gaat, heeft te maken met de communicatie die is gevoerd na het dramatische verkeersongeval waarbij twee zussen om het leven kwamen in de Lange Leemstraat. Mobiliteitsschepen Kennis organiseerde de dag na het ongeval een persconferentie. Daar werd uitgelegd op basis van welke elementen er was beslist om het kruispunt begin juli niet langer conflictvrij te houden.

Michael Bastiaens, stedelijk directeur Beheer en Operaties, zei dat dit was besproken op het overleg verkeersveiligheid en was teruggekoppeld naar de schepenkabinnetten. De kabinetten van de burgemeester, schepenen Kennis, Jinnih Beels (Vooruit) voor onderwijs en Marinower voor openbaar domein zijn daarin vertegenwoordigd.

De Lange Leemstraat was een punt binnen de bespreking van de aansturing van de verkeerslichten door de supercomputer of VLCC. Dat werd maandagavond in de raadscommissie van schepen Kennis al gezegd.

Verslag

In het verslag van dit overleg op 1 juni stond: “Opnieuw invoeren van conflicten voor doorstroming en behoud minimale kwaliteitseisen”. Er werd verwezen naar de foute inschatting van het aantal wagens en omdat er dus meer wagens reden er door het conflictvrij maken van dit kruispunt files ontstonden.

Antwerps schepen Kennis liet eerder al verstaan dat er over dit kruispunt geen zware besprekingen waren in het overleg verkeersveiligheid. Het is alleen aangehaald.

“Het is natuurlijk niet zo dat ik persoonlijk op de hoogte gehouden wordt van elke wijziging op elk kruispunt”, zei Kennis in het interview in Gazet van Antwerpen afgelopen weekend. “Onze administratie volgt een standaardprocedure en heeft die toegepast.”

Aanpassingen van verkeerslichten komen ook niet op het schepencollege.

In de Antwerpse gemeenteraad zal maandag het politieke debat worden gevoerd over de beslissing van het conflictvrije kruispunt en de verkeersveiligheid.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Politiek Antwerpen