Screenshot uit de bewuste reclamecampagne

Reclame-affiche zorgt voor ophef in Waalse rampgebieden, "gebrek aan respect voor de bevolking"

Een publiciteitsaffiche van Brussels Airlines waarop een kind te zien is dat onder water de adem inhoudt, veroorzaakt ophef in Franstalig België. De omstreden affiche werd onder meer verspreid in de gebieden die midden juli 2021 getroffen werden door zware overstromingen en gaat vergezeld met de slogan: "Kom op, volhouden."

Bij de jury voor ethische reclamepraktijken, de federale voogdijminister en de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zijn ten minste twee klachten geformuleerd. Dat melden Christine Mahy van het Waals netwerk tegen armoede en Pierre Ozer, onderzoeker klimatologie en beheer van natuurrisico's aan de Universiteit Luik in een gezamenlijk persbericht.

"De reclamecampagne is in meer dan één opzicht schokkend, omdat ze in de ogen van iedereen een gebrek aan respect voor de bevolking toont", aldus de schrijvers van het persbericht. "Het is van een onnoemelijke wreedheid en een extreem gebrek aan respect voor de vele uitgeputte mensen, van wie sommigen in onzekerheid zijn geworpen na de verschillende recente crises." 

"De advertentie maakt gebruik van de tragedie die een zeer groot aantal Belgen heeft meegemaakt en suggereert dat de reis hen zou kunnen 'redden'. Terwijl het juist deze mensen zijn die niet op vakantie zullen kunnen gaan en voor wie de prioriteit van de financiële uitgaven gericht zal zijn op wat vitaal is."

De twee voorbije jaren waren een moeilijke periode voor alle Belgen, met deze campagne wilden we een bemoedigende boodschap brengen
Reactie Brussels Airlines

Brussels Airlines reageert op de heisa door erop te wijzen dat iedereen binnen het bedrijf erg begaan is met de precaire situatie waarin de slachtoffers van de overstromingen zich bevinden. "De twee voorbije jaren waren een lange en moeilijke periode voor bijna alle Belgen, met weinig positieve momenten. Met deze campagne wilden we vooral een positieve en bemoedigende boodschap brengen voor alle Belgen", aldus het bedrijf. 

"De foto toont een jongetje in een zwembad, een typische vakantie-activiteit, terwijl de begeleidende tekst verwijst naar het doorzettingsvermogen en de veerkracht die ons land heeft getoond."

Meest gelezen