Grafisch ontwerper Václav Kudělka.  ©  rr

Van Netflix naar ‘Nyetflix’: Tsjechische tekenaar maakt nieuwe logo’s van bedrijven die banden met Rusland verbroken hebben

Wat als zestien internationale bedrijven hun logo’s veranderen om hun ongenoegen naar Rusland nog eens duidelijk te maken? Grafisch ontwerper Václav Kudělka (24) uit Tsjechië ging met de wereldberoemde logo’s aan de slag en stak ze in een ‘nieuw’, bewerkt jasje.

Sonia De Bock

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne hebben tal van multinationals zoals McDonald’s, Amazon en Starbucks hun winkels in Rusland gesloten of geweigerd om hun producten en diensten aan te bieden. Ook Disney en streamingservice Netflix besloten om hun aanbod in Rusland stop te zetten. Zelfs Visa en Mastercard kondigden twee weken geleden aan dat ze hun financiële activiteiten gingen opschorten.

Grafisch ontwerper Václav Kudělka uit Tsjechië (24) zag het vertrek van bedrijven uit Rusland als een uitgelezen kans om zijn creatieve vingers te gebruiken en enkele wereldberoemde logo’s een opfrisbeurt te geven. Hij deelde zijn ontwerpen op LinkedIn en kon meteen op veel reacties rekenen. Zijn bericht heeft ondertussen meer dan 75.000 likes. De 24-jarige schreef: “Ik ben verslaafd aan fotoshop en hou van creëren. Grote merken boycotten/verlaten de Russische markt om hun ongenoegen te uiten tegen Poetins acties tegen Oekraïne. Daarom heb ik wat logo’s bewerkt alsof ze tegen ons konden spreken.”

LEES OOK. Vertrek uit Rusland doet multinationals pijn: “Als bedrijf sta je best aan de juiste kant van de geschiedenis”

“I’m leavin’ it”

De meeste logo’s zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit. Zo werd Netflix naar ‘Nyetflix’ veranderd en lees je nu ‘Amazoff’ en ‘Faceboo!’ in plaats van Amazon en Facebook. Ook de wereldberoemde slogan van McDonald’s, I’m lovin’ it’, staat er niet meer. Václav maakte er ‘I’m leavin’ it’ van.

Het grootste verschil kan je in het logo van Starbucks zien. Het originele ontwerp, bestaande uit een zeemeermin met twee staarten, heeft zich omgedraaid en kreeg als onderschrift ‘Starbacks’. Ook het embleem van televisie- en filmproducent Warner Bros werd aangepast. Het woordje ‘war’ staat er niet meer, maar ‘peace’ wel. Disney (of ‘Dissney’) kreeg zelfs een extraatje: daar werd de middelvinger van Mickey Mouse toegevoegd.

Andere logo’s van bedrijven die Václav bewerkte zijn eBay (eBye), Visa (Hasta la Visa), Adidas (Adios), Heineken (Neineken), FedEx (Fedexit), Lufthansa (Lefthansa) en Spotify (Stopify).

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER