©  BELGAIMAGE

Toiletpapier in een jaar al een derde duurder, en het einde is nog niet in zicht

In een jaar is toiletpapier al een derde duurder geworden. De sector zit almaar meer in de… penarie door de torenhoge gasprijzen en de schaarste aan pulp, waardoor ook de prijs van dat basisingrediënt piekt.

Kristof Simoens

Voelen we de energiecrisis binnenkort tot in het allerkleinste kamertje? Die kans is reëel, nu de prijzen voor gas en papierpulp de pan uitswingen. Een van Duitslands grootste producenten van toiletpapier moest vorige week zelfs het faillissement aanvragen.

“De sector heeft het inderdaad moeilijk”, bevestigt Thomas Davreux, algemeen directeur van InDUfed, de federatie boven de Belgische bedrijven die papier en karton produceren en verwerken. De kosten van het maken van papieren zakdoekjes, tissues en wc- en keukenpapier worden normaal voor de helft bepaald door de prijs van papierpulp. Die is het afgelopen jaar met ongeveer de helft gestegen: dat we allemaal massaal online zijn gaan bestellen, deed de vraag naar kartonverpakking (en dus naar pulp) exploderen.

Tegelijk is het maken van wc-papier een zeer energie-intensieve bezigheid: normaal maakt energie 10 tot 15 procent van de kosten van een rolletje wc-papier uit; intussen is dat al makkelijk 50 procent. “Beide stijgingen zijn vorig jaar al ingezet en de oorlog in Oekraïne heeft de trend alleen maar versneld. En dan zijn er nog de oplopende loonkosten”, zegt Thomas Davreux.

Op twee na snelste prijsstijger

Uiteraard proberen de producenten die gestegen kosten door te rekenen aan de klant. En dat zie je al in de supermarkten. Begin september meldde Test-Aankoop dat toiletpapier, keukenpapier en papieren tissues intussen 33 procent duurder zijn dan een jaar geleden. Enkel mosterd (+36 procent) en spaghetti (+35 procent) werden nog duurder. Voor keukenpapier heeft die fikse prijsstijging al geleid tot een daling van de verkoop met 30 procent. Maar voor toiletpapier is er niet echt een alternatief, tenzij misschien de papieren krant of het parochieblad uit grootmoeders tijd.

“Om die enorme kosten ietwat te temperen, zijn tal van papierfabrieken overgeschakeld op een lager productieritme – dat is energie-efficiënter – of produceren ze minder toiletpapier met vier of vijf lagen ten voordele van het drielagige gamma, om pulp te besparen”, zegt Davreux. Maar dan nog blijven de kosten torenhoog.

Hamsteren niet nodig

Of we stilaan weer taferelen moeten vrezen van hamsterende consumenten die hun winkelkarretje volladen met toiletpapier, zoals twee jaar geleden met de coronacrisis? “Dat is nergens voor nodig”, sust Thomas Davreux. “Onze leden bevestigen dat er de komende maanden geen gebrek aan toiletpapier zal zijn.”

Ook de supermarkten maken zich geen zorgen. “Er is nog voldoende stock, maar ik kan niet ontkennen dat de prijzen stijgen”, zegt Roel Dekelver, communicatiedirecteur bij Delhaize. “Een deel van de klanten is dan ook al overgestapt op de goedkopere huismerken en we zien meer en meer mensen die switch maken.”

Ook Colruyt verwacht niet meteen problemen: “De aanlevering verloopt nog altijd heel normaal. Er lopen zelfs promo’s op bepaalde A-merken en we hebben nog geen vraag gekregen om die terug te trekken”, zegt woordvoerder Nathalie Roisin. “Uiteraard volgen we de situatie bij onze leveranciers op de voet, maar hamsteren is echt voor niets nodig!”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer