Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa.

Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit de cijfers die AdLens ons bezorgde? N-VA spendeerde vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro aan advertenties aan Facebook en Instagram, allebei eigendom van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg. Gevolgd door ruim 1,1 miljoen euro van Vlaams Belang. Beide partijen gaven zo ook nog eens ettelijke honderdduizenden euro meer uit dan 2021.

De top 6 is voor Vlaamse partijen, op nummer 7 staat de Vlaams-Waalse partij PVDA-PTB en dan komt CD&V. Alles samen komen de Vlaamse en de Waalse partijen net niet aan 5 miljoen euro advertentiegeld.

ā€œDe cijfers zijn heel hoog, Vlaanderen is een absolute kampioen in uitgaven op Facebookā€, zegt onderzoeker Jan Steurs, die een verleden heeft bij Ecolo-Groen. ā€œVlaanderen steekt vlotjes landen voorbij die vorig jaar verkiezingen organiseerden, zoals Zweden, Nederland of Hongarije. Met N-VA en Vlaamse Belang hebben we gewoon twee partijen in de top 3 van Europa.ā€

Vlaanderen steekt vlotjes landen voorbij die vorig jaar verkiezingen organiseerden

Jan Steurs, AdLens

ā€œDat Vlaamse partijen zoveel uitgeven heeft volgens mij onder andere te maken met het succes van Vlaams Belangā€, reageert Peter Van Aelst, professor politieke communicatie (UAntwerpen). ā€œZij waren in 2019 de voorlopers in onlineadvertenties op Facebook. Bij de verkiezingen hebben ze het toen goed gedaan. Hierdoor heerst deels het gevoel dat je zo de verkiezingen kan winnen.ā€

Permanent in verkiezingsmodus

Volgens Van Aelst zorgt dit er ook voor dat partijen continu in contact staan met potentiĆ«le kiezers. ā€œHet toont aan dat partijen permanent in campagnemodus zijn, ook al zijn het geen verkiezingen. Het idee daarachter is tweeledig: Aan de ene kant is online adverteren best goedkoop. Een Facebookadvertentie kost relatief weinig in vergelijking met een krantenadvertentie. Aan de andere kant is het een manier om te communiceren over standpunten.ā€

ā€œAls je inderdaad weet dat een Facebookadvertentie weinig moet kosten, dan is bijna 5 miljoen euro best veel geldā€, pikt expert politieke marketing Reinout Van Zandycke in. ā€œHet is veel als je het vergelijkt met geld dat wordt gegeven aan advertenties in kranten en tijdschriften. Daar vind je amper nog advertenties in een jaar zonder verkiezingen. Als je het met de gigantische budgetten voor televisiereclame in het algemeen vergelijkt, is het weinig natuurlijk."

Voorbeeld van Facebookadvertentie van N-VA. Bron: Facebook AdLibrary.

ā€œDe advertenties bevatten vaak filmpjes van politici als Bart De Wever die hun standpunten over pakweg energie aankaarten in een programma als Terzake. Mensen denken dat ze zich informeren via sociale media en beseffen misschien niet dat ze naar reclame kijken omdat het content is uit een duidingsprogrammaā€, zegt Van Aelst. Ook al is die content misschien erg selectief gebruikt of zie je maar een deeltje van een gesprek.Ā 

Het idee dat mensen pas net voor de verkiezingen beslissen op wie ze stemmen, is vervlogen

Peter Van Aelst, professor politieke communicatie (UA)

ā€œBovendien zorgt die grote investering in onlineadvertenties ervoor dat ze mensen permanent aan zich binden. Het idee dat mensen pas net voor de verkiezingen beslissen op wie ze stemmen, is vervlogen. Via die onlineadvertenties proberen de partijen op lange termijn aan hun geloofwaardigheid te bouwen. Advertenties blijven wel deel van een strategie, ze zijn niet het enige middel om verkiezingen te winnenā€, zegt Van Aelst

Vlaams rechts big spender in Europa

Als we die cijfers erbij halen van de Facebookpaginaā€™s en Instagramaccounts met de meeste uitgaven in Europa, zien we dat N-VA en Vlaams Belang in de top drie staan. De twee Vlaamse partijen delen het podium met de Zweede sociaaldemocraten. Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken vinden we op plaats 12, net voor de burgemeester van Londen, Sadiq Khan.

Vooral reclamebudget naar mannelijke politici

In de lijst van de ā€˜persoonlijkeā€™ paginaā€™s van politici zien we dat Vlaams Belang met Tom Van Grieken en Bart De Wever van N-VA het meeste advertentiegeld uitgeven. Op nummer 3 staat de voorzitter van Vooruit, Conner Rousseau. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) staat als eerste vrouw op nummer 5.

ā€œAls we kijken naar individuele politici zien we bijna alleen maar mannen bij de paginaā€™s die het meeste uitgeven. Verkiezingslijsten werken met een ritssysteem, waarbij afwisselend mannen en vrouwen op de lijst worden geplaatst. Nochtans zetten de partijen online vooral in op mannen. Daar stel ik me vragen bij", zegt onderzoeker Jan Steurs.

Volgens Peter Van Aelst weerspiegelen deze cijfers vooral het huidige Vlaamse politieke milieu. ā€œDe Vlaamse politiek is momenteel een mannelijke bedoening. De meeste voorzitters zijn mannen, evenals veel ministers.ā€

ā€œEr is een verschuiving aan de gang", ziet Jan Steurs." Waar er voordien eerder werd ingezet op nationale paginaā€™s, zien we dat de budgetten nu verschuiven naar lokale mandatarissen. Een politieke partij is een merk, maar mensen kunnen andere mensen overtuigen om op hen te stemmen. We zien die evolutie bij N-VA en Vlaams Belang, maar ook bij Vooruit."

ā€œDit gaat niet enkel om het promoten van die politici zelfā€, analyseert Van Aelst. ā€œVia hen willen de partijen hun standpunten tot bij de mensen brengen. Het is een persoonlijke manier om een partij te promoten. Je hebt bijvoorbeeld Conner Rousseau die populair is en de boodschap overbrengt. Dergelijke politici worden gezien als de meest geschikte persoon om mensen te bereiken die ze anders moeilijker zouden bereiken."

"Debat over partijfinanciering nodig"

"Alles samen, maak ik me toch wat zorgen", stelt Jan Steurs. "Tijdens verkiezingsperiodes zijn er regels voor uitgaven voor advertenties. Buiten die periode niet. In een doorsnee jaar zijn politieke partijen dus ook permanent in verkiezingsmodus met al die advertenties. En dat heeft een invloed op mensen zonder dat er duidelijke regels zijn."

ā€œEr gaat inderdaad veel belastinggeld naartoe", beaamt Van Aelst. "Maar eigenlijk moeten we niet alleen kijken naar de financiering van onlinereclame. Er moet een debat over de hele partijfinanciering komen.ā€

Hoe heeft AdLens dit onderzocht?Ā 

Hier legt AdLens uit hoe ze hun data verzamelden.Ā  Het onderzoek beperkt zich tot de uitgaven aan advertenties op Facebook en Instagram. TikTok is bijvoorbeeld niet onderzocht. Het onderzoek houdt ook geen rekening met andere manieren van politieke marketing, zoals het gebruikmaken vanĀ onlinepetities waar VRT NWS eerder over berichtte.Ā 

Meest gelezen