Autosalon opent vrijdag de deuren: win op HLN tickets voor de avant-première
AutosalonNa twee jaar is er eindelijk opnieuw een Autosalon op de Heizel. Zaterdag zwaaien de deuren open voor het grote publiek. Dit moet je weten voor je naar Brussel trekt.
Je kan er eigenlijk al terecht op vrijdag 13 januari, meer bepaald van 15 tot 23 uur. De organisatoren noemen dat de ‘avant-première’. De tickets, te koop in beperkt aantal, zijn wel duurder (zie kader onderaan). Voor het grote publiek gaan de deuren pas open op zaterdag 14 januari. De verwachting is dat opnieuw een paar honderdduizenden autoliefhebbers en kooplustigen naar de Heizel trekken. Maar daar zullen ze wel een heel ander salon vinden dan we in het verleden gewoon waren.
Om te beginnen zijn er minder paleizen gevuld met wielen. Bovendien is er geen apart paleis voor tweewielers. De reden? De stands zijn kleiner omdat de merken willen besparen, zodat je bij de meeste merken niet langer het volledige gamma kan bewonderen. Heel wat merken houden het doorgaans bij de nieuwe (half)elektrische auto’s in hun gamma, want dat is wat ze nu willen verkopen. Daar komt bij dat sommige merken - Mercedes en Volvo - al helemaal niet meer geloven in het concept van een autosalon en dus hun kat sturen.
Ruwweg bekeken, als we het grondplan van nu en vroeger vergelijken, is het salon in oppervlakte ongeveer gehalveerd.
Grootste van Europa
Dat neemt niet weg dat het Brusselse autosalon het grootste van Europa blijft. Parijs, in oktober vorig jaar, was armoe troef. Veel merken tekenden niet present en sommige stands telden amper drie à vier auto’s. Het recentste salon van München, dat in de plaats van het teloorgegane Frankfurt kwam, was in oppervlakte wel groter, maar veeleer een tentoonstelling van laadpalen en andere mobiliteitsconcepten dan van auto’s. Zo stonden er in sommige hallen maar twee of drie.
Brussel is gelukkig niet in die val gelopen: de autoliefhebber zal er nog altijd zijn hart kunnen ophalen. Niet in het minst in de zogenaamde ‘Avenue’, waar een aantal ‘dream cars’ staan. Er is ook aan animatie gedacht, zoals een zogenaamde ‘e-sportszone’ met F1-simulatoren en gameconsoles voor virtuele autoraces. Daarnaast, serieuzer: infosessies rond thema’s als de juiste aandrijfkeuze of fiscaliteit.
Dat Brussel in een weliswaar beperktere versie overleeft in een Europees landschap waarin het ene autosalon na het andere sneuvelt, is vooral te danken aan de aard van onze autobeurs: sinds mensenheugenis is het in de eerste plaats een ‘koopsalon’. De Belg gaat er niet alleen om mooie wielen te zien, maar vaak ook om te kijken wat zijn volgende aankoop kan worden, of al meteen een bestelbon te tekenen.
Wanneer
• Van zaterdag 14 tot zondag 22 januari, van 10 tot 19 uur.
• Preview en openingsavond: vrijdag 13 januari van 15 tot 23 uur (60 euro, parking inbegrepen).
• Open tot 22 uur op maandag 16 en vrijdag 20 januari - zogenaamde ‘Nocturnes’
Tickets
Online voorverkoop tot 13 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 12,5 euro
Kind (6 - 15 jaar): 7,5 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Online en ter plaatse vanaf 14 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 15 euro
Kind (6 - 15 jaar): 10 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Parking
• Parkeren kan op Parking C (10.000 plaatsen) voor 10 euro
Tien lezers mogen dankzij HLN naar de avant-première van het Autosalon op vrijdag 13 januari (15-23 uur). Vul deze vraag in en maak kans op een gratis duoticket:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”