Ici Paris XL biedt excuses aan na seksistische reclamespot

In Nederland is ophef ontstaan over een nieuwe reclamecampagne van parfumerie Ici Paris XL. In de televisiespot wordt beweerd dat vrouwen met make-up, dagcrème, parfum of lippenstift in geen tijd een salarisverhoging krijgen, met een onenightstand trouwen of in één klap bekend zijn. De parfumketen heeft zich inmiddels verontschuldigd voor de seksistische reclame. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

guvs

‘Ik sta voor z’n deur. Ik klop. Ik ga naar binnen. Ik loop naar z’n bureau en daar vraag ik zonder te knipperen om een salarisverhoging. En die krijg ik natuurlijk meteen’, zegt een sterk opgemaakte vrouw in een van de reclamespots. De boodschap van de spotjes? ‘Durf jezelf te zijn’.

Een andere reclamespot toont een man en vrouw samen in bed. De vrouw staat op om snel wat dagcrème op te doen. “En als hij zijn ogen open doet, zal hij me onweerstaanbaar vinden. Zélfs in de vroege uurtjes. Zo word ik de vrouw van zijn leven. Ook al hebben we elkaar pas gisteren ontmoet”, klinkt het in de reclame.

Op sociale media is heel wat ophef ontstaan over de filmpjes. Zowel vrouwen als mannen vinden het een erg seksistische reclamespot. “De slogan is ‘Durf jezelf zijn’, maar ze promoten wel dure producten, geurtjes. Dat is gewoon belachelijk”, is de algemene teneur op Twitter.

Ook bij Ici Paris XL zijn intussen al een aantal klachten binnengekomen. “De campagne draait rond zelfvertrouwen en hoe je dat kan boosten door een ‘finishing touch’“, laat een woordvoerder weten aan AD. “Wij willen benadrukken dat het nooit onze bedoeling is geweest om iemand een negatief gevoel te geven. De basis van de campagne is de gedachte dat als je je goed voelt, je boven jezelf uitstijgt en de wereld aan je voeten ligt. Het spijt ons wanneer dit onvoldoende tot uiting is gekomen in onze commercials.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer