N-VA betaalde Meta al 1,5 miljoen euro voor advertenties dit jaar.© Meta

Politieke partijen gaven in 2023 al 4,9 miljoen euro uit online advertenties

Tot en met eind oktober vloeide dit jaar al 4,9 miljoen euro vanuit de Belgische partijen naar Meta voor advertenties op Facebook en, in veel mindere mate, Instagram. Dat blijkt uit de jongste cijfers van AdLens, een groep vrijwilligers die de gegevens bijhoudt.

Bron: BELGA

Het bedrag evenaart nu al het bedrag van het recordjaar 2022, schrijft De Tijd vrijdag. De krant verwacht dat met de verkiezingen in aantocht tegen het einde van het jaar de kaap van 6 miljoen euro wordt behaald.

N-VA en Vlaams Belang geven veruit het meeste uit aan online advertenties, volgens De Tijd. Respectievelijk vloeiden bijna 1,5 miljoen euro en bijna 1,4 miljoen euro vanuit die partijen naar Meta in de tien maanden van dit jaar.

Met afstand volgden PVDA/PTB (662.722 euro), Open Vld (303.173 euro), Vooruit (290.626 euro) en cd&v (272.828 euro). Groen (199.367 euro), MR (114.640 euro) en Les Engagés (110.036 euro) bleven onder de kaap van de tweehonderdduizend euro. Ecolo (53.460 euro), PS (36.605 euro) en DéFi (12.451 euro) gaven het minst uit aan online advertenties.

Ook Google en Youtube

De jongste drie maanden ­spendeerden Vlaams ­Belang en N-VA respectievelijk 345.000 en 334.000 euro aan ­advertenties op Facebook. Ter vergelijking: de Republikeinse presidentskandidaten Donald Trump en Ron DeSantis in de Verenigde Staten, met een kiezersmarkt die meer dan 50 keer groter is, gaven in dezelfde periode uit eigen zak 480.000 en 350.000 euro uit, volgens ­cijfers van het ­internationale onderzoeks­collectief Who­TargetsMe.

“Als de trend doorzet, mogen we enorme uitgaven voor socialemedia-advertenties ­verwachten van de Vlaamse partijen”, zegt politicoloog Gunther Vanden Eynde (KU Leuven), die onderzoek voert naar onlinecampagnevoering, in de krant. 

Bovenop het bedrag dat de partijen betalen aan Meta komt nog wat ze aan advertenties uit­geven op Google (en dochter You­tube), stipt De Tijd aan. Dat is goed voor 1,3 miljoen euro sinds maart 2019. Geholpen door de Belgische partijfinanciering behoren de Vlaamse partijen al jaren tot de grootste spendeerders in Europa en ­wereldwijd, zelfs in niet-­campagnetijd, stelt de krant.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer