OPINIE Jens Mortier: "Verplicht reclame kijken? Doorspoelen dat idee"
Er werd de voorbije week geopperd om het doorspoelen van reclame te verbieden. Een idee dat wellicht ook snel mag worden doorgespoeld, maar ik begrijp de motivatie wel.
Enerzijds moeten sommigen de hand in eigen boezem steken: nog te veel merken en reclamebureaus maken oninteressante rommel die ook ik als die hard reclamejongen vrolijk doorspoel. Anderzijds zijn de media ook niet vrij van zonden: de reclameblokken zijn vaak té lang en online springen er voortdurend storende pop-ups op. Ik begrijp dat de mensen daar genoeg van hebben.
Als we wat beter zouden doseren, en als iedereen wat meer z’n best zou doen, dan zouden mensen zo geen afkeer hebben, integendeel.
Uit de commercials tijdens de laatste Super Bowl werd de spot voor het wasmiddel Tide verkozen tot de beste van een reeks parels. Een heel geestige spot waar mensen met plezier naar kijken. Een spot die ze zelfs zullen delen op hun sociale media. En wij moeten het doen met dat irritant zageventje met z’n raket van Dreft.
Het kan dus, als je maar wat beter je best doet.
Daarnaast is het natuurlijk heel dubbel: mensen beseffen niet dat het vooral dankzij de reclame-inkomsten is dat een krant of een tv zender die hoge kwaliteit kan aanhouden. Ik heb eens een studente journalistiek op bezoek gehad die vrolijk beweerde dat ze ad-blockers had geïnstalleerd. Toen ik haar vroeg hoe ze denkt dat ze later betaald zou worden, besefte ze pas dat die ad-blockers nefast zijn voor kwaliteit en betrouwbaarheid.
We zijn in Vlaanderen echt enorm verwend wat betreft die kwaliteit van de journalistiek en de content op tv bijvoorbeeld.
In tijden van fake news is dat geweldig belangrijk, toch?
Ook al die geweldige series die we in Vlaanderen maken en smaken, worden deels betaald met reclamegeld. Zap maar eens rond in het buitenland, daar wordt echt verschrikkelijke rommel getoond.
Dus: laten we allemaal wat creatiever zijn. De mensen niet irriteren, maar amuseren. En hen doen beseffen dat gratis niet kan, en vaak ook gewoon gratuit is. Dan zullen ze niet zomaar doorspoelen.
Dat wat betreft het eerder traditionele reclame-luik.
Er zijn immers ook andere manieren om te communiceren en te adverteren. Zo hebben wij ooit het personage van de notaris Geert Hunaerts in ‘Thuis’ geschreven om de Belgische notarissen een sexyer imago te geven. De zenders staan wel degelijk open voor frisse ideeën, en sturen er soms ook zelf op aan.
Al die geweldige series die we in Vlaanderen maken en smaken, worden deels betaald met reclamegeld. Zap maar eens rond in het buitenland, daar wordt echt verschrikkelijke rommel getoond
Daarnaast moet je beseffen dat mensen ondertussen heel veel andere schermen gebruiken. Ze zitten vaak op de laptop en zijn vooral met de smartphone bezig, dus moet je heel specifiek dingen maken die daar goed op werken. Soms ook zonder geluid. En je mag dus niet zomaar je commercial ook online zwieren.
Je kan dankzij de nieuwe technologieën en beschikbare data bovendien veel gerichter gaan werken, dat helpt ook. Dan krijg ik als kalende mens geen reclame meer voor stijltangen bijvoorbeeld. Een beetje gezond verstand kan wonderen doen. Dus ik maak me weinig zorgen over de creatieve bureaus.
Slimme strategie en vooral creativiteit gaan altijd nodig zijn voor een merk, en zullen altijd het verschil blijven maken. Op welke drager dan ook, en los van alle technologie, gepersonaliseerd of voor een groot publiek: je gaat altijd fris en origineel moeten zijn om op te vallen en mensen te engageren voor je product of dienst.
Want ook al beschikken we tegenwoordig over geweldig veel data, je moet wel nog een date kunnen versieren.
Of een Tesla de ruimte in schieten!
Jens Mortier is Partner & creatief directeur bij de mortierbrigade.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM6
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Diesel wordt woensdag iets goedkoper
-
142
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
PREMIUM10
“Mensen begrijpen de impact niet van een slechte review”: dit is waarom Uber Eats-koeriers vandaag staken
Uber Eats-bezorgers leggen vandaag en morgen het werk neer. In weer en wind bezorgen ze jouw favoriete comfort food. De échte prijs betalen de maaltijdbezorgers zelf: ze worden onderbetaald, werken in schimmige statuten en zijn onderworpen aan de willekeur van een algoritme. Mostafa, Mohammed en Achmed vertellen over hun werk als koerier. “Mensen zien ons niet: ze nemen hun eten aan, maar ze geven niet om ons.” -
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
-
Gatz wil reclame doorspoelen verbieden
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM29
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
Er komt een gerechtelijk onderzoek naar de adoptie van een tienjarige jongen uit Colombia. Alex werd eind 2022 naar Vlaanderen gehaald, maar dat gebeurde volgens zijn adoptiemoeder Eva (31) mogelijk op basis van een vervalst dossier. “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in.” Heeft het adoptiebureau haar bedrogen? -
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde
37 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Verbelen
Theo Schuermans
Theo Van Hoof
Dyrk Dudyrk
Ronald Delval