Belgische bierconsumptie daalde vorig jaar 1,6 procent

© BELGA

De bierconsumptie op de Belgische markt is vorig jaar met 1,6 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers uit het jaarverslag van Brouwerij Haacht. Opnieuw een daling dus, maar die was kleiner dan in 2016, toen de Belgische consumptie 3,29 procent daalde.

Volgens Haacht klokten horeca en retail samen af op 7,57 miljoen hectoliter, of 122.000 hectoliter minder dan in 2016. De daling situeert zich vooral in de horeca: -3,2 procent tot 3,26 miljoen hectoliter. In de retail ging 0,4 procent minder bier over de toonbank (4,31 miljoen hectoliter). Het aandeel van de retail stijgt dus verder, tot 57 procent.

Volgens Haacht ging het volume van de zwaardere bieren, bijvoorbeeld abdij- en trappistbieren en degustatiebieren, nog vooruit in de dalende markt. “De categorie van de pilsen blijft marktleider, maar het marktaandeel daalt licht van 71,3 naar 71,0 procent.” Abdijbieren en trappist klokken samen af op 12 procent aandeel en degustatiebieren zijn goed voor 11,5 procent van de markt.

Op de cijfers van sectororganisatie Belgische Brouwers is het wachten tot juni.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen