Videospeler inladen...

Wie zijn de "gele hesjes" en waarom voeren ze enkel in Wallonië actie?

Al zeven dagen protesteren de zogenoemde "gele hesjes" tegen de hoge brandstofprijzen in ons land. De "gele hesjes" noemen zichzelf ontevreden burgers die op een vreedzame manier actie voeren. Ze distantiëren zich dan ook van het geweld van de voorbije nachten. 

Het begon allemaal in Frankrijk, waar "les gilets jaunes" brandstofdepots blokkeerden uit onvrede met de hoge brandstofprijzen. De beweging kreeg in ons land snel navolging. Want ook bij ons, voornamelijk in Wallonië, is er heel wat onvrede over de prijzen aan de pomp. Het duurde dan ook niet lang of de actiegroep "gele hesjes" was geboren. 

De "echte gele hesjes" zijn mensen die op het einde van de maand moeilijk rondkomen

Tommy Leclercq, gouverneur Henegouwen

De "gele hesjes" is een burgerbeweging, burgers die uit onvrede protesteren tegen de hoge prijzen. Het is geen vakbond, ze hebben ook geen lidkaart. Het zijn mensen die zich via sociale media hebben gegroepeerd.  Volgens de gouverneur van Henegouwen gaat om mensen die het financieel iets moelijker hebben. "De "echte gele hesjes" zijn mensen uit de middenklasse die de maatschappij proberen duidelijk te maken dat ze moeite hebben om op het einde van de maand de eindjes aan mekaar te knopen", zegt Tommy Leclercq, gouverneur van Henegouwen. 

"Gele hesjes" veroordelen geweld

De "echte gele hesjes", distantiëren zich ook volledig van het geweld van de voorbije dagen. "Wij hebben daar niets mee te maken", getuigt iemand anoniem. "Wij willen op een vreedzame manier de hoge prijzen aankaarten."

Waarom enkel protest in Wallonië?

Opvallend, op dit moment worden er enkel over de taalgrens brandstofdepots geblokkeerd. In Vlaanderen en Brussel lijkt de beweging geen voet aan de grond te krijgen, al zijn de brandstofprijzen hier even hoog. Volgens Maarten Matienko, woordvoerder bij de VAB, zijn er verschillende factoren die hierin meespelen. "Eerst en vooral ligt het loon in Vlaanderen hoger dan in Wallonië", zegt Matienko. "Dus in Wallonië voelt men het op het einde van de maand, voor wie het niet breed heeft, de hoge prijzen aan de pomp iets meer." Daarnaast zijn er volgens Matienko ook veel minder bedrijfswagens in Wallonië. En wie een bedrijfswagen heeft, heeft natuurlijk ook een tankkaart op kosten van de firma.

In Wallonië zijn ze afhankelijker van de wagen: het openbaar vervoer is minder goed uitgebouwd en ze rijden er amper met de fiets

Maar het feit dat de Walen ook afhankelijker zijn van hun wagen speelt hier een belangrijke rol. "In Wallonië wonen de mensen verder van hun werk, ze moeten grotere afstanden afleggen", verduidelijkt Matienko. "En dat doen ze vaak met de wagen omdat het openbaar vervoer daar minder goed is uitgebouwd. Maar ook de fiets wordt er amper gebruikt."

Ontradend dieselbeleid in Vlaanderen

Daarnaast is diesel ook duur geworden, duurder dan benzine. "In Vlaanderen hebben we al een paar jaar een ontradend dieselbeleid, waardoor er minder dieselwagens zijn", zegt de woordvoerder van de VAB. "Maar in Wallonië ligt dat anders, daar rijden nog heel wat mensen met vaak oudere dieselwagens. Die verbruiken meer dan de nieuwe modellen en dat kan ook voor protest zorgen." 

VIDEO: bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal"

Videospeler inladen...

Meest gelezen