Direct naar artikelinhoud
Kunst

Evenveel mannelijk als vrouwelijk naakt in Londense expo

‘Sint Sebastian’ door de Italiaanse artiest Bronzino, te zien in ‘Nude in the Renaissance’.Beeld EPA

Evenveel mannelijk als vrouwelijk schoon tegen de muur. Met die boodschap prijst de Londense Royal Academy of Fine Arts haar nieuwste tentoonstelling Nude In the Renaissance aan.  

Voor de tentoonstelling die dit weekend opent,  kregen de curatoren quota opgelegd. Evenveel naakte mannen als naakte vrouwen moesten er te zien zijn. Museumdirecteur Tim Marlow verklaart dat het niet de bedoeling was om elke tentoonstelling aan dergelijke quota te onderwerpen, maar dat het “een interessante oefening was”. Ook binnen het team dat aan de tentoonstelling meewerkte 

De heilige of de hoer

“In de kunst is de vrouw Maria of Maria Magdalena, de heilige of de hoer”,  legt Sophie Lauwers, hoofd tentoonstellingen in Bozar uit. “Vrouwen zijn in de kunstgeschiedenis vaak als object bekeken. Ze werden als model, maar niet zozeer als artiest gezien. Ze zijn de muzes.” 

“Minder dan 5 procent van de artiesten getoond in de moderne sectie zijn vrouwen, maar 85 procent van het afgebeeld naakt zijn vrouwen.” Met die poster voor het Metropolitan Museum of Art in New York uit 1989 bewijzen de Guerilla Girls dat de discussie niet volledig nieuw is. Al wint ze, zeker aan de overkant van het kanaal, aan momentum sinds #MeToo. Met een zorgvuldig aan quota onderworpen expo als Nude in the Renaissance als voorlopig orgelpunt. Maar Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van het SMAK Gent, twijfelt of dat cijferwerk de complexiteit van het debat goed doen. “Quota’s kunnen gemakkelijk een façade worden, terwijl het een onderliggende attitude is die moet worden aangepakt. We willen er vooral bewust mee bezig zijn. Zeker als we artiesten kiezen, willen we dat doen op basis van hun kwaliteiten, en niet op basis van geslacht.”

Blote billen tellen is dus niet de essentie van het debat. “Maar de oefening maken kan wel interessant zijn.  Het moet binnen het thema van een tentoonstelling passen, maar je kan zo uiteraard de vraag stellen waarom er zoveel meer vrouwelijk naakt is dan mannelijk. En niet enkel in musea, in cinema valt het me bijvoorbeeld ook op hoe weinig mannelijk naakt er is tegenover vrouwelijk”, besluit Lauwers.