“Hij dwaalt, we moeten net ambitieuzer zijn”: politici reageren negatief op uitspraken topman katholiek onderwijs over eindtermen
Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, waarschuwt ervoor dat de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs te ambitieus zijn. Volgens Boeve legt de overheid de lat zo hoog dat er heel wat leerlingen riskeren om geen diploma te halen. Dat schrijft hij in zijn nieuwe boek, ‘Het evangelie volgens Lieven Boeve’.
Er wordt te veel gevraagd van de leerlingen in het middelbaar onderwijs, vindt Boeve. De nieuwe eindtermen zijn volgens de directeur-generaal van het katholiek onderwijs te uitgebreid en te ambitieus. Hij pleit er in zijn boek voor om de eindtermen te evalueren.
“Wij doen alsof er maar één lat is en dat die lat de eindtermen zijn”, zei Boeve vanochtend op Radio 1. “Maar er zijn verschillende latten voor leerlingen.” Boeve gaf het voorbeeld van het verschil tussen een wederkerend en wederkerig voornaamwoord. Hij vindt dat veertienjarigen de voornaamwoorden wel moeten kunnen gebruiken, maar niet dat ze de theorie ook moeten kennen. Een wederkerend voornaamwoord is bijvoorbeeld ‘me’ in de zin ‘ik vergis me’. Voorbeelden van wederkerige voornaamwoorden zijn ‘elkaar’ en ‘mekaar’.
De boodschap van Boeve is opmerkelijk omdat tegelijkertijd vanuit andere hoeken de roep alsmaar luider klinkt dat ons tanende onderwijs net nood heeft aan ambitieuze eindtermen.
“Hij wil zelf net een uur Nederlands schrappen”
Bij de politieke partijen wordt veelal negatief gereageerd op wat Boeve zegt. “Prediken dat je voor ambitieus en kwalitatief onderwijs bent en in één adem zeggen dat de minimumdoelen te ambitieus zijn: Lieven Boeve kan dat”, aldus Vlaams parlementslid en onderwijsexpert voor N-VA Koen Daniëls. “Bovendien nog een voorbeeld geven van Nederlands, waar hij dan zelf een uur wil schrappen.”
Bij Thijs Verbeurgt, onderwijsexpert bij sp.a, klinkt het dat we al “te lang aanvaard hebben dat jongeren afstuderen zonder de minimumdoelen te halen, ook in het Katholiek Onderwijs”. Volgens hem “dwaalt” Boeve: “We moeten net nog ambitieuzer zijn.” Vlaams parlementslid Caroline Gennez is hetzelfde standpunt toegedaan. “We hebben net ambitieuze eindtermen - minimumdoelen! - nodig”, zegt het sp.a-lid. “En àlle leerlingen zouden die lat moeten halen. Onaanvaardbaar dat bijna 1 leerling op 5 schoolbanken verlaat zonder minimale competenties voor het echte leven.”
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits reageert verbaasd op het standpunt van Boeve. Ze wijst er op dat de nieuwe eindtermen - die er nog niet zijn - net in samenwerking met het Katholiek Onderwijs zijn ingevoerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uitgeverij start platform voor handel in tweedehands studieboeken om kosten studeren te drukken
-
QUIZ. Zou jij vandaag nog slagen op de eindtermen voor de eerste graad middelbaar? Test het hier
Vanaf 1 september 2019 zijn de vernieuwde eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs van kracht. -
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
-
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
-
PREMIUM14
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek van pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat leerde zij uit de toetsen? En vooral: wat miste zij? -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
-
PREMIUM57
De pakkende brief van onze reporter over de PISA-cijfers: “Generatie dom. Zal het gáán, ja?”
Met open blik volgde redactrice Sabine Vermeiren deze week de berichtgeving over de PISA-cijfers. Maar toen kwam de verbijstering. En uiteindelijk ook de kwaadheid. “Richten we de pijlen en de bezorgdheden naar de juiste mensen?” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Na Schengen en Erasmus: Europese Commissie droomt van Europees diploma
210 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Masson
Claudia Rosseel
Marcel de Vrome
Sjonny Martero
Jean Pollet