Direct naar artikelinhoud

Belastingen nemen grote bedrijven in vizier

De Belgische fiscus is begonnen met het doelgericht controleren van grote ondernemingen en multinationals. De belastingdienst heeft zeven centra opgericht waar de knowhow over de belastingaanpak voor die bedrijven gebundeld wordt. Tegen dit najaar moeten 350 ambtenaren er zich mee bezighouden.

"Nergens ter wereld zijn er zo weinig fiscale controleurs voor grote bedrijven en multinationals als in België", concludeerde Kamerlid Peter Vanvelthoven (sp.a) dit weekend op basis van het laatste rapport van de OESO. In België zijn er maar 55 controleurs voor grote ondernemingen, stelde hij vast. "Zelfs in Griekenland zijn dat er met 105 controleurs veel meer."

De data uit het OESO-rapport blijken achterhaald, zegt de FOD Financiën. Ons land heeft intussen een allesbehalve overbodige inhaalbeweging gemaakt. De fiscus is sinds begin juli begonnen met het doelgericht en structureel controleren van grote ondernemingen. In die centra werken ambtenaren die vertrouwd zijn met de belastingaanpak voor grote ondernemingen en multinationals, die veel complexer is dan die voor kmo's en familiebedrijven. Het gaat om mensen die binnen de FOD Financiën gerekruteerd werden.

"Sinds vorige maand zijn er al 285 mensen die de centra bemannen. Tegen september, oktober komen daar nog eens 64 mensen bij", zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. "Het gaat om een reorganisatie die de FOD Financiën zelf doorgevoerd heeft."

Vraag is of de fiscus echt van plan is om grote ondernemingen strenger te controleren, of om ze zo weinig mogelijk in de weg te leggen. De FOD Financiën zegt op zijn website zelf dat het "met deze modernisering een dienstverlening op maat van de grote ondernemingen garandeert, en zich op een dynamische en duurzame wijze in de economische cyclus van de grote ondernemingen integreert". Dat klinkt alsof de fiscus de grote ondernemingen vooral erg ter wille wil zijn.

"Nee, dat is absoluut niet het geval. We willen grote ondernemingen strenger bekijken en beter screenen", zegt Adyns. "Tot nu toe was het zo dat een inspecteur in Tessenderlo zowel de lokale bakker als Tessenderlo Chemie moest controleren. Dat is een zeer inefficiënte manier van werken. Door de knowhow te bundelen kunnen we grote ondernemingen niet alleen beter begeleiden, maar ook beter controleren."

Volgens fiscaal expert Michel Maus is het logisch dat de fiscus grote ondernemingen gerichter aanpakt. "De fiscaliteit voor grote ondernemingen is totaal anders dan voor kleine ondernemingen. Zij moeten dus apart gecontroleerd worden. Ik pleit zelfs voor een Europese belastingadministratie, omdat grote ondernemingen haast per definitie internationaal bezig zijn."

Superrijken

De OESO bond vorige week de kat de bel aan door te stellen dat de meeste landen niet genoeg inspanningen deden om de superrijken aan te pakken. Slechts zeventien landen hebben een afzonderlijke afdeling voor superrijken (mensen met een vermogen vanaf 1 miljoen euro), zo stelde de OESO in haar rapport. De Nederlandse belastingdienst overweegt nu een speciale afdeling op te richten voor zeer vermogende belastingplichtigen. In België is daar geen sprake van.

"We hebben geen speciale centra om die doelgroep aan te pakken, maar bij de grote ondernemingen zitten vaak ook de grote vermogens. In die zin nemen we ze dus ook mee", zegt Adyns. "Bovendien moet de aanzet voor de aanpak van zo'n specifieke doelgroep van de politiek komen."

Bij het kabinet van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) klinkt het dat er nu al controles gedaan worden op superrijken. Niet per se gericht, maar wel steekproefgewijs. "Wat controles betreft, hanteren wij het principe 'iedereen gelijk voor de wet'. Geen voorkeursbehandelingen en geen heksenjachten. Iedereen wordt gelijk behandeld", zegt woordvoerster Caroline Dujacquier. "Dankzij de centra die opgericht werden, zal elk personeelslid 45 dossiers behandelen. De cijfers van OESO zijn daarmee achterhaald."

► 9