Direct naar artikelinhoud

Autosalon overleeft het internet glansrijk

Het negentigste Autosalon van Brussel opent de deuren. Van Detroit over Brussel tot New Delhi, in de hele wereld draaien de autobeurzen op volle toeren.

Het Autosalon Brussel 2012 op de Heizel gaat vandaag open voor professionelen, genodigden en pers. Het grote publiek moet nog tot overmorgen geduld uitoefenen. De bezoekers mogen zich volgens organisator Febiac aan een honderdtal Belgische, en enkele Europese en wereldpremières verwachten. Het Autosalon verwacht ruim 600.000 bezoekers.

Niet alleen in Brussel, ook in Detroit en New Delhi zijn prestigieuze autoshows aan de gang. En ook daar is het over de koppen lopen (zie kader).

De Auto Expo van New Delhi pretendeert nu de grootste complete autoshow ter wereld te zijn, met meer dan zeventig modellanceringen en liefst 1,8 miljoen bezoekers.

In New Delhi is voor het eerst de Bajaj RE 60 te zien, een wagentje dat maximaal 70 kilometer per uur rijdt en is uitgerust met een motor die 2,5 liter benzine gebruikt voor elke 100 kilometer. Het model dat is gebaseerd op de autoriksja zal in de loop van het jaar te koop zijn. Het autootje is even klein, maar zou nog goedkoper worden dan de Tata Nano van 2.000 euro.

Biertuin

Deze week vindt ook de North American International Motor Show plaats in Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie. Deze show werd voor het eerst in 1907 in een biertuin gehouden en wordt getrokken door de drie grote Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Chrysler. Nu deze bedrijven aan een comeback bezig zijn, is de show weer een ijkpunt geworden. De nieuwe Ford Mondeo - gemaakt in Genk - wordt er getoond.

Vroeger hoefden autojournalisten maar naar drie autobeurzen te gaan om op de hoogte te zijn: die van Genève (met de meeste nieuwe modellen), de tweejaarlijkse in Frankfurt (met de meeste expositieruimte) en die van Parijs (de oudste, met de meeste bezoekers).

Nu worden de nieuwste modellen in vele landen gepresenteerd. Hoofdredacteur Robert van der Ham van het Nederlandse blad Autoweek erkent dat niet alleen de auto-industrie maar ook de automarketing steeds mondialer wordt. "Westerse autofabrikanten weten dat de grootste groeimarkten in Azië liggen. Daar lanceren ze ook vaker hun nieuwe modellen. En aan de andere kant komen de nieuwe fabrikanten uit Azië ook meer naar Europa toe."

Honderd Chinese merken

Nu het zwaartepunt van de wereldeconomie is verplaatst, wordt reikhalzend uitgekeken naar de vele autosalons in Azië. Vorig jaar werden de nieuwe Chevrolet Malibu, de Mercedes-Benz A Klasse en de nieuwe Volkswagen Beetle het eerst getoond in Shanghai - enkele uren voordat de autoshow in New York opende. 'Auto-oorlog: New York kan niet concurreren met Shanghai', luidde de alarmerende kop in The Globe & Mail. China is een markt waar naar verwachting 30 miljoen auto's per jaar zullen worden verkocht - twee keer zoveel als in de Verenigde Staten. "Je moet bedenken dat China nu honderd eigen automerken heeft, tegen zes of zeven in heel Europa. Dus daarom zijn er in alle grote steden van dat land autoshows, waarvan de grootste in Shanghai plaatsvindt', zegt Van der Ham.

India fabriceert veel minder auto's. De meest spraakmakende is de Tata Nano geweest. Maar het wagentje is nog geen verkoophit. Dat komt door technische problemen zoals kortsluiting, waardoor al brand is ontstaan. Ook zou het wagentje te veel het imago hebben van de 'armeluisauto'. Topman Ratan Tata zei tegen autojournalisten dat de Nano zeker geen flop is. "In december werden er 7.400 verkocht."

Net als China is ook India een enorme markt voor fabrikanten. Toyota liet weten dat de afzet in India dit jaar 30 procent zal stijgen. Behalve de Japanse, Koreaanse en Chinese fabrikanten maakten ook de Europeanen hun opwachting in New Delhi. Het werd het autosalon genoemd met het grootste aanbod van hybride en elektrische auto's. In totaal namen 1.500 autofabrikanten uit 24 landen deel. Veel fabrikanten als Peugeot en Volkswagen assembleren al auto's in India.

Harley Davidson - er rijden al duizend Harleys in India - introduceerde twee goedkopere motoren voor de Indiase markt. En Yamaha lanceerde een speciale scooter voor vrouwen.

Meeste primeurs

Het aantal autobeurzen neemt overigens nog altijd toe. In de voormalige Sovjet-Unie hebben Kiev, Moskou en Tallin grote autoshows. Joost 't Hooft, beursmanager van het Amsterdamse autosalon, denkt niet dat de autobeurs haar tijd heeft overleefd in het internettijdperk. "Auto's wil je nog met je eigen ogen zien. Enkele jaren geleden werd voorspeld dat nieuwe auto's via het internet zouden worden verkocht. Maar dat is nauwelijks van de grond gekomen."

De beroemdste autoshow is nog altijd die in Genève. Het eerste Genève Auto Salon werd in 1905 gehouden. Hoewel de show van Frankfurt groter is, heeft Genève altijd de meeste primeurs. Dat heeft te maken met de veronderstelde neutraliteit van de locatie. Al de andere shows zijn niet verschoond van nationalistische sentimenten. In bezoekersaantallen blijft de Parijse show met 1,2 miljoen koop- en kijklustigen de grootste in Europa. Het Parijse Autosalon werd in 1889 voor het eerst gehouden.