18 verbluffende feiten over Coca-Cola

Coca-Cola is in 1886 uitgevonden door apotheker John Pemberton, maar sindsdien heeft de frisdrank een lange weg afgelegd. Vandaag is het merk in meer dan 200 landen te koop. En het bedrijf achter het drankje is natuurlijk meer dan enkel Coca-Cola. Het is een multinational die overal in de wereld duizenden verschillende soorten frisdrank aanbiedt. Hier zijn 18 verbluffende feiten over het merk dat in bijna iedere koelkast staat.

1. De basis was ooit een drankje met wijn en cocaïne

Een recept voor Coca-Cola, ooit bedoeld als medicijn.
(Public Domain)

De uitvinder van het drankje, John Pemberton, was een Amerikaanse arts en apotheker. In 1869 begon hij ook met het verkopen van drank. ‘Pemberton’s French Wine Coca’ was gebaseerd op een Europees drankje, ontwikkeld uit wijn en extract van bladeren van de cocaplant. Wat dus wil zeggen dat er aanvankelijk cocaïne in zat. Toen was dat immers nog een heel normaal ingrediënt in geneesmiddelen. Het diende bijvoorbeeld ter bevordering van de seksuele drift en als behandeling van spijsverteringsproblemen.

In 1885 verbood zijn thuisstad Atlanta de verkoop van alcohol, waarna Pemberton besloot om de wijn te vervangen door suikerstroop. De cocaïne zou nog tot 1905 in de frisdrank blijven zitten, wat meteen ook de huidige naam verklaart. Ook al is dit dus al lang geen ingrediënt meer.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

2. Aanvankelijk was Coca-Cola gratis

Pemberton was geen zakenman. Na zijn dood in 1888 zou Asa Griggs Candler de zaak overnemen, en hij wist wel hoe hij de wereld verslaafd zou maken aan Coca-Cola. Hij liet vertegenwoordigers bonnen voor een gratis drankje uitdelen. En van zodra iemand Coca-Cola geproefd had, bleef die persoon gegarandeerd terugkomen. Een techniek die nu nog altijd iwordt toegepast wanneer een nieuw drankje op de markt komt.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

3. De eerste flesjes hadden de vorm van een cacaoboon

Een van de allereerste Coca-Cola-flesjes, in de vorm van een cacaoboon.
(Public Domain)

Toch was ook Candler niet de perfecte zakenman. Toen hem gevraagd werd of Coca-Cola in flesjes mocht worden aangeboden, liet hij dat meteen toe. Ook andere frisdranken werden echter gebotteld, waardoor mensen het verschil met het origineel niet meer zagen. Uiteindelijk vroeg hij dan maar om een specifiek flesje voor Coca-Cola te ontwikkelen.

Dat leidde uiteindelijk tot een iconisch flesje in de vorm van een cacaoboon. Ook al bevatte het drankje helemaal geen cacao. Vandaag kan je de vorm in sommige flesjes nog steeds herkennen, al hebben plastic flesjes natuurlijk een groot aandeel genomen.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

4. Dagelijks worden bijna twee miljard drankjes verkocht

Een close-up van een flesje Coca-Cola dat door een man in z'n mond wordt gegoten.
(EPA)

Intussen produceert het bedrijf dus meer dan enkel Coca-Cola. Dagelijks worden er ruim 1,9 miljard drankjes uit het gamma geconsumeerd. Dat betekent dat meer dan drie procent van alle geconsumeerde drankjes afkomstig zijn van deze producent. Op de Amerikaanse frisdrankenmarkt heeft Coca-Cola een aandeel van liefst 42,8%.

Als je elke dag een ander drankje van het bedrijf zou drinken, dan zou je negen jaar nodig hebben vooraleer je echt alles geproefd hebt. Er zijn immers meer dan 3.500 producten die onder 500 verschillende merknamen zijn uitgebracht.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

5. In slechts twee landen wordt Coca-Cola niet verkocht

Een scooter volgeladen met Coca-Cola rijdt door een straat in Vietnam.
(EPA)

Coca-Cola heeft zich vorige eeuw over de hele wereld verspreid, en toch zijn er nog twee landen waar je het merk officieel niet kunt kopen. De reden: het is Amerikaans. Cuba was ooit een van de eerste landen waar Coca-Cola buiten de Verenigde Staten gebotteld werd en het drankje was er erg populair. Tot Fidel Castro na een revolutie aan de macht kwam en alles begon te nationaliseren. Coca-Cola moest zich daarom in de jaren 60 uit Cuba terugtrekken en is nooit teruggekeerd.

Het tweede land zonder Coca-Cola is Noord-Korea. Sinds de jaren 50 hebben de Verenigde Staten de staat allerlei handelsbeperkingen -en sancties opgelegd. Daardoor kan je het drankje al meer dan een halve eeuw niet meer via officiële kanalen kopen. Misschien komt er ooit verandering in, aangezien de Amerikaanse president Donald Trump en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un toenadering lijken te zoeken.

In een aantal andere landen keerde Coca-Cola na een periode van afwezigheid terug. Zo werd het drankje een paar jaar geleden in Myanmar geherintroduceerd. In India is de frisdrank sinds 1992 weer te koop. Uiteraard viel ook Vietnam uit de boot tot de Verenigde Staten het embargo ophieven. En in Oost-Duitsland kondigde de val van de muur de comeback van de frisdrank aan.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

6. Als Coca-Cola een land zou zijn, was het groter dan de economie van Estland

In 2018 had Coca-Cola een omzet van 31,85 miljard dollar. Dat is meer dan het bruto binnenlands product (bbp) van Estland. Coca-Cola zou de 98ste plaats in de lijst met de grootste economieën ter wereld innemen. Niet slecht voor een drankje dat ooit in een apotheek het levenslicht zag.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

7. Coca-Cola is het meest waardevolle merk dat niets met internet te maken heeft

Een rode vrachtwagen van Coca-Cola rijdt over de baan.
(EPA)

In de rangschikking van de meest waardevolle merken ter wereld staat Coca-Cola volgens Forbes op de zesde plaats. De volledige top vijf zijn merken die dankzij het internet groot geworden zijn: Apple, Google, Microsoft, Facebook en Amazon.

Zo laat Coca-Cola nog verschillende andere bekende namen achter zich: Disney, McDonald’s, Nike, Budweiser en Starbucks, om er maar enkele op te noemen. En natuurlijk ook de grote concurrent Pepsi, die ongeveer drie keer minder waard zou zijn als het merk Coca-Cola.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

8. Slechts één drankmerk heeft een grotere omzet

Een vrachtwagen van Jupiler staat naast een groot ijzeren vat.
(EPA)

En dat is natuurlijk Anheuser-Busch Inbev. Het in Leuven gevestigde bierbedrijf haalt jaarlijks ruim 20 miljard dollar meer binnen dan Coca-Cola. Pepsi volgt op de derde plaats, terwijl Nestlé en Heineken de top vijf afronden.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

9. Coca-Cola is de op één na bekendste term ter wereld

Bijna iedereen op deze planeet kent het merk Coca-Cola. Het bedrijf claimt zelf dat de naam het meest herkenbare woord ter wereld is, op een woordje na: Oké! Het is in elk geval zo dat volgens berekeningen zeker 94% van de wereldbevolking de kleuren en het logo van de frisdrank zouden herkennen.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

10. Er was ooit ook witte Coca-Cola

Coca-Cola raakte na de Tweede Wereldoorlog ook in de rest van de wereld verspreid. In de Sovjet-Unie was dit wel een probleem, aangezien niemand met een typisch Amerikaans merk geassocieerd wou worden. De Russische generaal Georgy Zhukov was er echter zo verlekkerd op dat hij vroeg of ze hun drankje niet konden aanpassen, zodat het op wodka leek.

Uiteindelijk vond Coca-Cola de oplossing om de kleur te verbleken. Ze verscheepten de cola in flesjes zonder logo, waarvan de kroonkurken in een bedrijf in Brussel gemaakt werden. Pas in 1985 zou Coca-Cola echt in Sovjet-Unie beschikbaar worden. Pepsi won zelfs de race en werd in de jaren 70 het eerste Amerikaanse merk in het communistische regime.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

11. Slechts drie mensen zouden het recept kennen

De deur van een grote kluis.
(Public Domain)

Voor veel mensen heeft Coca-Cola een unieke smaak, die geen enkel ander colamerk weet te evenaren. Het officiële recept zou op een blaadje papier geschreven zijn en in een kluis bewaard worden. De Spanjaard Marcos de Quinto, voormalig vicevoorzitter van het bedrijf, verklapte op de radio dat momenteel slechts drie mensen het recept kennen. Zelfs de huidige bazen van Coca-Cola weten eigenlijk niet hoe het drankje gemaakt wordt.

Om de formule te beschermen, zouden de mensen die ze kennen nooit samen mogen reizen. Terwijl de meeste bedrijven een patent op een uitvinding nemen, heeft Coca-Cola dat bewust nooit gedaan. In dat geval hadden ze het recept immers bekend moeten maken. En na twintig jaar zou iedereen het dan mogen gebruiken.

Veel mensen beweren dat ze het geheime recept hebben gekraakt, maar Coca-Cola maakt zich weinig zorgen. Iedereen met een beetje kennis van chemie kan de ingrediënten volgens het bedrijf achterhalen, maar het is de dosering die het echte geheim van de bekendste cola is.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

12. Gemiddeld drinken we om de vier dagen een product van Coca-Cola

Een groot aantal Coca-Cola-flessen rolt van de band.
(EPA)

Sommige mensen drinken natuurlijk dagelijks meerdere blikjes of flesjes, maar gemiddeld drinken we wereldwijd 92 producten van Coca-Cola per jaar. Dat is dus om de vier dagen. Uiteraard zijn er grote verschillen. Mexico is bijvoorbeeld een van de meest verslaafde landen. Daar drinkt één persoon gemiddeld meer dan 700 Coca-Cola-producten per jaar, dus twee per dag. Dat is zelfs bijna het dubbele van de gemiddelde Amerikaan.

Ook Belgen blijken bij de grootste afnemers van Coca-Cola ter wereld te horen. In China wordt daarentegen veel minder van de frisdranken gedronken. Het gemiddelde ligt daar net onder de 40 drankjes per jaar.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

13. Een blikje Coca-Cola bevat ruim 7 koffielepels suiker

Een flesje Coca-Cola Light naast een flesje Coca-Cola Zero.
(Flickr)

Natuurlijk heeft Coca-Cola doorheen de jaren op sommige vlakken ook een negatieve bijklank gekregen. Het drankje is een belangrijke reden waarom overgewicht in de Verenigde Staten zo’n groot probleem is geworden. Eén blikje Coca-Cola staat gelijk met meer dan zeven koffielepels suiker, ofwel 35 gram. Officieel is dat ongeveer wat per dag maximaal voor een volwassen persoon wordt aangeraden. Eén blikje en je zou de rest van de dag dus geen suiker meer mogen consumeren.

Als alternatief kwam er in 1982 daarom een ‘dieetversie’ op de markt. Coca-Cola Light werd een suikervrije variant, maar het drankje had wel een eigen smaak. Sinds 2006 is er ook Coca-Cola Zero. In tegenstelling tot de ‘light’ moet de smaak van dit drankje het origineel wel benaderen.

Eigenlijk zijn er niet zo veel verschillen tussen beide caloriearme versies. Zero zou zelfs vooral een marketingstunt kunnen geweest zijn om mannen aan te spreken, aangezien de Light-versie toch eerder met vrouwen werd geassocieerd.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

14. Coca-Cola veroorzaakte in sommige landen watertekort

Demonstranten gieten twee flessen leeg.
(EPA)

Dat Coca-Cola op twee landen na overal verkrijgbaar is, mag gerust opmerkelijk worden genoemd. Maar in sommige delen van de wereld richt de producent van frisdrank ook schade aan. Zo is het bedrijf al vaak beschuldigd van het veroorzaken van watertekorten in bepaalde staten van India en in Latijns-Amerika. Op plaatsen waar een bottelfabriek geopend is, hebben boeren niet altijd genoeg water om hun velden te besproeien.

In India moest zo’n fabriek zelfs sluiten, omdat het bedrijf ervan beschuldigd werd het water in de omgeving te hebben vervuild. In het begin van deze eeuw gebruikte Coca-Cola nog 283 miljard liter water per jaar. Voor iedere liter frisdrank was 2,7 liter water nodig. Intussen heeft het bedrijf hier wel vooruitgang geboekt. Volgens de website van de producent stond de teller in 2016 op 1,56 liter water per liter Coca-Cola. En tegen 2020 moet dat nog slechts 1,20 liter zijn.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

15. Coca-Cola was de eerste frisdrank in de ruimte

Twee blikjes 'Coke' met een wit deksel, bedoeld voor astronauten.

Coca-Cola wordt niet alleen op aarde gedronken, maar ook in de ruimte. In 1985 werd het de eerste frisdrank die door astronauten geconsumeerd werd. Speciale blikjes werden aan boord van de spaceshuttle Challenger geladen. Dat is het toestel dat een jaar later zou verongelukken.

Zes jaar later maakte het drankje z’n opwachting in het toenmalige ruimtestation MIR. Uiteindelijk zou ook de dieetversie in de ruimte worden gelanceerd.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

16. De frisdrank was de eerste sponsor van de Olympische Spelen

Mannen poseren in een kiosk die Coca-Cola verkoopt.
(Coca-Cola Nederland)

Drukke sportzomers zijn de momenten waarop Coca-Cola altijd stevig adverteert. In 1928 werd de frisdrank de eerste sponsor van de Olympische Spelen, die toen in Amsterdam werden gehouden. Het schip dat de delegatie Amerikaanse atleten naar Europa bracht, was toen ook volgeladen met zo’n duizend kisten Coca-Cola. De frisdrank was toen overal rond het olympische stadion te koop.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

17. Coca-Cola heeft de kerstman ‘uitgevonden’

Een tekening van de kerstman die een brief leest voor het logo van Coca-Cola.
(Coca-Cola)

Niet het concept van de kerstman, maar wel hoe de oude, vriendelijke man er vandaag uitziet. Voor de jaren 30 waren er allerlei varianten op de kerstman. Van een lang figuur tot een elf, en natuurlijk een man met de mantel van een bisschop – de link met onze Sinterklaas. Tekenaar Haddon Sundblom maakte toen de reclameaffiches van Coca-Cola, en zo werd hem ook gevraagd om de kerstman een gezicht te geven.

Er circuleerden toen ook al wel gelijkaardige versies van zijn kerstman, maar dankzij Coca-Cola heeft zijn creatie met gemak aan populariteit gewonnen, zodat we vandaag eigenlijk nog maar één beeld van de kerstman hebben. En dat die de kleuren rood en wit draagt, is natuurlijk mooi meegenomen.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

18. De bekendste Coca-Cola-reclame ontstond na de noodlanding van een vliegtuig

De kerstman is een goed voorbeeld van hoe Coca-Cola door de jaren heen ook z’n stempel op de reclamemarkt heeft gedrukt. Intussen zijn er heel wat bekende reclamespotjes geweest, maar in 1971 had het merk echt succes met een filmpje. Het publiciteitsteam van het bedrijf moest toen een noodlanding in Ierland maken, omdat er hevige mist hing. Ze merkten hoe boos andere passagiers door die vertraging waren. Tot ze even later met frisdrank en snacks vrolijk met elkaar begonnen te praten.

Voor de reclamemakers was het duidelijk dat hun product meer deed dan enkel de dorst lessen. Ze verzamelden een groep mensen uit de hele wereld en lieten hen een liedje zingen op een heuvel in Italië. De jingle werd meteen een echte hit.

Sindsdien slaagt het bedrijf er dus ook in om hun drankje te associëren met gezellig samen zijn. Iets wat ze enkele jaren andermaal deden met hun ‘Share a Coke’-campagne.

Meer