Achter valse ‘likes’ en ‘shares’ zit een hele industrie. Instagram wil ze allemaal automatisch verwijderen
Instagram gaat actiever optreden tegen valse likes, shares en reacties op posts. Dat maakt het bedrijf vandaag zelf bekend. Opvallend: het schreef daarvoor een programma dat die valse interacties automatisch herkent en verwijdert.
De populaire foto-app wordt hoe langer hoe meer dé plaats waar zogenaamde influencers hun volgers en fans bestoken met allerlei berichten. Daardoor is het vechten voor een beetje aandacht en dus clicks.
In een poging anderen de loef af te steken, maken sommige accounts gebruik van zogenaamde third party apps: dat zijn apps buiten Instagram, die berichten op de app zoveel mogelijk liken of delen. Op die manier lijkt het alsof een account heel populair is, waardoor influencers bijvoorbeeld meer geld kunnen vragen aan hun sponsors. Het is te vergelijken met de valse likes die sommige mensen ook op Facebook kunnen kopen.
Instagram probeert nu om het probleem aan te pakken. Eerder verwijderde het al valse accounts, maar tegen de valse likes werd nog geen actie ondernomen. Het Amerikaanse bedrijf ontwikkelde software die zo’n valse activiteit op een account moet herkennen én automatisch moet verwijderen. De gebruiker van het account wordt vervolgens ook ingelicht en wordt gevraagd om zijn wachtwoord aan te passen. Op die manier kunnen mensen die niet doorhadden dat hun account gebruikt werd, dat in de toekomst voorkomen. Bijkomend voordeel voor Instagram is dat het bedrijf zo kan controleren welke accounts echt zijn.
Instagram laat ook weten dat ze de komende week nog extra maatregelen zal bekendmaken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Internet trager dan beloofd door je provider? Dit kan je doen: “Operatoren zeggen vaak niet dat het om maxima gaat”
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
-
Google ontslaat 28 medewerkers om protest tegen contract met Israëlische regering en Amazon
Google heeft 28 werknemers ontslagen om hun deelname aan een tien uur durend protest op de kantoren van de zoekgigant in Sunnyvale, Californië, en New York. De werknemers protesteerden tegen het zogenoemde Project Nimbus, een contract van 1,2 miljard dollar tussen Google, Amazon en de Israëlische regering. Dat schrijft ‘The New York Post'. -
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
EuroParcs heeft een datalek gevonden in de beveiligde digitale omgeving van het vakantieparkconcern. Het Nederlandse bedrijf, dat ook in België actief is, onderzoekt de omvang. Het is nog niet bekend welke gegevens gelekt zijn. -
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
KIJK. Taalapp Duolingo deelt bizarre video op social media: mascotte krijgt ‘Braziliaanse Butt Lift’
Absurde beelden op het officiële sociale media-kanaal van Duolingo, een populaire app om talen te leren. Duo, hun groene mascotte, ondergaat een Brazilian Butt Lift (BBL). De operatie wordt uitgevoerd door Instagram-ster en plastische chirurg Dr. Michael Salzhauer, ook wel Dr. Miami genoemd. Het bedrijf wilde een ‘wat heb ik nu gezien’-moment crëeren en daar lijken ze alvast in geslaagd. -
Apple-CEO Tim Cook: “Reglementering voor bescherming privacy onvermijdelijk”
Apple-CEO Tim Cook heeft gisteren in een interview gezegd dat hij reglementering van de hoogtechnologische sector en van sociale media "onvermijdelijk" vindt om privégegevens te beschermen. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJurgen Van Den Bergh