Direct naar artikelinhoud
Gent

Gents autogebruik daalde voorbije legislatuur met 16 procent

Onder meer het circulatieplan zorgde ervoor dat meer Gentenaars voor fiets en openbaar vervoer kozen.Beeld Wannes Nimmegeers

In Gent is het autogebruik de voorbije legislatuur gedaald met 16 procent. Dat blijkt uit onderzoek dat de stad uitvoerde. Door het toegenomen aantal fietsers ontstaat er wel een tekort aan fietsparkeerplaatsen. In het stadscentrum, dat in Gent autovrij is, heeft ondertussen de helft van de Gentse gezinnen geen eigen wagen meer. Ook het gebruik van het openbaar vervoer zit in Gent in de lift.

Een op de drie Gentenaars kruipt nog achter het stuur van de auto voor de belangrijkste verplaatsingen. In 2015 was dat nog iets minder dan de helft. De daling komt vooral de fiets ten goede: acht op de tien werknemers neemt voor woon-werkverplaatsingen tussen 1 en 3 km de fiets.

‘1 op de 6 neemt nog steeds de wagen voor verplaatsingen onder de 3 kilometer. Dat toont aan dat we ons beleid zeker moeten verderzetten’
Filip Watteeuw, Gents schepen van Mobiliteit (Groen)

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) voerde de voorbije legislatuur een ingrijpend circulatieplan in om het gebruik van de auto te ontmoedigen. “Toch neemt 1 op de 6 nog steeds de wagen voor verplaatsingen onder de 3 kilometer” zegt Watteeuw vrijdag. “Dat toont aan dat we ons beleid zeker moeten verderzetten.”

Die toename van het aantal fietsers zorgt in Gent wel voor een tekort aan stelplaatsen. 47 procent van de centrumbewoners geeft aan dat ze niet voldoende plaatsen heeft om fietsen in de buurt te stallen. Dat is meer dan in 2015.

Ook het gebruik van het openbaar vervoer zit in de lift in Gent: voor afstanden tussen 3 en 10 km is ten opzichte van 2015 het aandeel van de Gentenaars die kiezen voor de bus en tram gestegen met 7 procent.

In het stadscentrum heeft ondertussen de helft van de Gentse gezinnen geen eigen wagen meer, in heel Gent heeft nog een derde van de gezinnen een auto. In 2015 was dat nog 24 procent.

Het onderzoek is gebaseerd op een verplaatsingsdagboek van 2.000 Gentenaars, eind 2018.