Facebook wil nepnieuws bestrijden: "We nemen dit serieus"

Facebook wil maatregelen nemen tegen het nepnieuws dat veelvuldig gedeeld wordt op de sociale media. Facebookbaas Mark Zuckerberg wil gebruikers onder andere waarschuwen wanneer een verhaal nep blijkt te zijn. Dat staat te lezen in een Facebookpost van Zuckerberg, waarin hij nog een hele resem andere ideeën opwerpt.

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen staat Facebook, samen met een aantal andere sociale media, in het oog van de storm. Volgens critici zou het nepnieuws dat op Facebook en andere sociale media circuleert de verkiezingsuitslag mee beïnvloed hebben.

Zuckerberg deed dat idee af als onzin, maar belooft in een Facebookpost nu bijkomende maatregelen te nemen tegen nepnieuws. In de Facebookpost herhaalt hij dat het percentage aan misinformatie klein is, maar dat Facebook toch nog heel wat werk voor de boeg heeft. "Normaal zouden we niet ingaan op maatregelen die we aan het ontwikkelen zijn, maar gezien het belang van het onderwerp, wil ik even schetsen waarmee we bezig zijn."

Zuckerberg wil het nepnieuws tegengaan vanop verschillende fronten. Een overzicht van de voorstellen waar Facebook aan werkt:

  • Zuckerberg wil de technische systemen verbeteren om nepnieuws beter te detecteren
  • Hij wil het gemakkelijker maken voor gebruikers om berichten te markeren als fake, zodat Facebook valse verhalen sneller kan opsporen.
  • Facebook wil samenwerken met journalisten en factcheckers, organisaties die berichten controleren. Zuckerberg heeft al contact gehad met enkele organisaties, zegt hij.
  • Hij wil nepnieuws labelen, zodat de lezers een waarschuwing krijgen als ze het bericht delen of lezen.
  • Zuckerberg wil de gerelateerde artikelen strenger aanpakken.
  • Ook op economisch vlak wil hij nepnieuws tegengaan door de geldkraan dicht te draaien.

Zuckerberg benadrukt wel dat het om ideeën gaat: "Sommige van deze ideeën zullen werken en sommige niet. Ik wil dat jullie weten dat we dit heel serieus nemen."

Meer transparantie

Vorige week verklaarde Michaël Opgenhaffen, professor Nieuwe Media en Journalistiek aan de KU Leuven, nog aan deze redactie dat hij een reactie van Facebook verwachtte. "Door de commotie van de afgelopen dagen zal Facebook verplicht zijn om in te grijpen. Adverteerders zien zich niet graag gelinkt aan een medium dat gebrandmerkt wordt als onbetrouwbaar. Net zoals bepaalde foto's onmiddellijk verwijderd kunnen worden, moet het mogelijk zijn om valse berichten te identificeren."

"Verbonden blijven"

Op een top van Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) in Lima heeft Mark Zuckerberg opgeroepen om zoveel mogelijk mensen online te krijgen. Hij zegt dat dat de inkomensongelijkheid zal verminderen en de levenskwaliteit zal verhogen. "Ongeveer de helft van de wereld kan niet online gaan, omdat ze geen toegang hebben tot een netwerk, omdat ze het zich niet kunnen veroorloven of omdat ze de voordelen niet zien. Als we de vier miljard mensen die nu offline leven, kunnen verbinden, dan kunnen we honderden miljoenen mensen uit de armoede helpen." 

Meest gelezen