Achteraan in auto niet langer veiliger dan vooraan volgens studie
De tijd dat het veiliger was achterin de auto is voorbij volgens een studie van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Dat komt omdat autoproducenten de laatste jaren meer aandacht hebben besteed aan de veiligheid voorin.
“Het is niet zo dat de zitjes op de achterbank onveiliger zijn geworden, maar wel dat de plaatsen vooraan veiliger zijn”, zegt voorzitter van het IIHS David President Harkey. “We hopen dat dit rapport zal aanzetten tot een gelijkaardige verbetering van de veiligheid van passagiers op de achterbank”.
De afgelopen jaren hebben autoproducenten geïnvesteerd in een verbeterde en verfijnde airbagtechnologie, waar bijna uitsluitend de passagiers vooraan van profiteren. Het belangrijkste veiligheidsmiddel achteraan blijft de gordel, maar het IIHS stelde vast dat passagiers achterin bij frontale botsingen ernstige verwondingen kunnen oplopen door het dragen van een gordel.
De verzekeringsinstelling bestudeerde 117 frontale botsingen waarbij passagiers achterin van 6 jaar of ouder om het leven kwamen ondanks dat ze hun gordel droegen. Het IIHS bevestigde de resultaten met eigen crashtests. Ze kwamen tot de vaststelling dat het merendeel van de dodelijke accidenten met borstletsels zou kunnen worden vermeden door een verbeterd autodesign en een betere veiligheidsuitrusting. Bij de ongevallen waarbij sprake was van hoofdletsels, was dat niet het geval.
“Het feit dat in de meeste gevallen de dodelijke afloop had kunnen vermeden worden, toont dat we meer moeten doen om volwassenen en oudere kinderen op de achterbank te beschermen”, zegt Jessica Jermakain, onderzoekster voor het IIHS en de hoofdauteur van de studie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
-
HLN Shop
Het graspollenseizoen is officieel begonnen: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Spaargids.be
Waar vind je de hoogste basisrente voor je spaargeld? En waarom kan die info zéér belangrijk zijn?
Wie vlug wil schakelen tussen verschillende spaarrekeningen, moet op zoek naar de rekening met de hoogste basisrente. Maar wat zijn alle voor- en nadelen, als je je vooral op die basisrente focust? Spaargids.be licht toe en snort de meest winstgevende opties voor je op. -
Auto’s krijgen airbags aan de buitenkant
Auto’s worden rijdende luchtkussens bij een aanrijding. Externe airbags zullen binnen twee jaar de veiligheid vergroten van de inzittenden, maar ook van fietsers en voetgangers. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Formule 1
Top vijf op 0,61 seconden, glijden over water en start met zes bolides: dit waren de zotste races in de Formule 1
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHurcan
Koen Geboor-Groffy