© BELGA

Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid: "Verboden en levensgevaarlijk”

Een elektrische fiets opdrijven, is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van de VRT. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden en levensgevaarlijk is.

Van de zes winkels die de reporters op één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen (zelfs zonder dat de vraag gesteld was), een voorstel om de fiets op te drijven tot maar liefst 70 kilometer per uur en een onmiddellijke “ja” op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Eén handelaar haakte af na een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike, dat veel media-aandacht gekregen had.

Tunnelvisie

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot boven de 25 km/u is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld en is het gevaarlijk: de fietser raakt in een soort tunnelvisie waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken bovendien ernstige letsels.

Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen, is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.

Kans op vervolging

“Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging - ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo.

“Mij verbaast dat”, zegt Crab na het zien van de resultaten uit de bevraging van VRT. “De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.” Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending.”

Controleren of een e-bike opgedreven is, is echter veel moeilijker dan nagaan of een brommer is opgedreven. Nicholas Paelinck, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, zegt aan de VRT dat het zo goed als “ondoenbaar” is. Daar is een aanpassing van de wetgeving voor nodig. Crab zegt “altijd bereid te zijn om hierover een denkoefening te houden met de minister”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER