Project 'Bullshit Free Generation' moet jongeren kritischer maken over roken
OnderwijsEr bestaan heel wat fabels over roken waar Vlaamse jongeren in geloven. Daar wil het Vlaams Instituut Gezond Leven iets aan veranderen met het project ‘Bullshit Free Generation'. Het project daagt alle secundaire scholen in Vlaanderen uit om komaf te maken met de fabels en de jeugd weerbaarder te maken tegen roken, zo meldt het instituut vandaag.
Vanaf het schooljaar 2019-2020 start de uitdaging van het 'Bullshit Free Generation'-project. Leerkrachten, directie en leerlingen in Vlaanderen worden aangespoord om het thema roken in de les te integreren, het rookbeleid op school verder uit te werken, de fabels over roken te ontkrachten via sociale media en het 'bullshit'-vrije imago van de school in de pers in de verf te zetten. Secundaire scholen die hierin slagen, maken kans om in de prijzen te vallen.
Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven begint of experimenteert de helft van de Vlaamse jongeren voor zijn 18 jaar met roken. De oorzaak hiervan ligt bij het experimenteergedrag van kinderen op die leeftijd, de goedkope en makkelijk verkrijgbare tabak in België en de positieve beeldvorming in de media. Dat blijkt uit een bevraging van het instituut bij 105 jongeren van 12 tot 20 jaar oud, voornamelijk uit het BSO en TSO.
Daarnaast zorgt het geloof in fabels ook dat jongeren beginnen met roken. Zo zou roken helpen tegen stress, zou waterpijp en vapen gezond zijn, en zou stoppen met roken gemakkelijk zijn. Die fabels wil het Vlaams Instituut Gezond Leven uit de wereld helpen, en een weerbare en rookvrije generatie doen ontwaken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
Scholen die een nieuwe richting in de klassieke talen Latijn of Grieks starten, krijgen drie in plaats van twee schooljaren de tijd om minstens vijf leerlingen te tellen. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beslist. -
PREMIUM57
“Gigantische uitdaging voor ons onderwijs”: 15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om naar het eerste leerjaar te gaan
15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om aan de lagere school te beginnen. Dat leert de taalscreening die Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) in alle derde kleuterklasjes liet afnemen. Hij wijst een andere thuistaal aan als belangrijkste oorzaak, maar wat speelt nog mee? Hoe groot zijn de regionale verschillen? En op welke manieren wil Weyts dat ouders ook na school Nederlands meegeven? -
-
PREMIUM
Waarom is het zo moeilijk om te stoppen met roken of minder te drinken? Zo raak je verlost van ongezonde gewoontes
-
PREMIUM14
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek van pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat leerde zij uit de toetsen? En vooral: wat miste zij? -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum. -
Kamer verbiedt verkoop van tabak aan minderjarigen
-
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
-
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonny Van Looy