Topman: “Boeing maakt voortgang met update 737 MAX”
Boeing maakt “gestage voortgang” met de software-update die de 737 MAX-toestellen weer veilig moeten maken. Dat heeft topman Dennis Muilenburg gezegd tijdens de eerste aandeelhoudersvergadering sinds de twee dodelijke crashes met het type vliegtuig in amper een paar maanden tijd. De software-update zal deze of volgende week worden getest door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit.
Het Field Museum, een natuurhistorisch museum in Chicago, vormde vandaag het decor van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Boeing. Niet alleen binnen, maar ook buiten was de sfeer om te snijden. Voor de deur stonden tal van mensen die nog een appeltje te schillen hebben met het management.
Onder wie ook de familie van de 24-jarige Samya Stumo. De Amerikaanse Stumo zat afgelopen maart aan boord van het toestel van Ethiopian Airlines, dat kort na het opstijgen neerstortte. Alle 157 passagiers lieten bij die crash het leven. Vijf maanden daarvoor maakte Lion Air al een soortgelijke duikvlucht in de Javazee, waarbij alle 189 passagiers en bemanning omkwamen.
Beide crashes bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor.
Extra training
De nabestaanden van Stumo houden Boeing direct verantwoordelijk voor de crashes en hopen middels een rechtszaak iets van recht te halen. Ook een groep beleggers laat het er niet bij, en kondigde aan dat ze naar een rechter zouden stappen. Boeing zou “winstgevendheid en groei boven veiligheid en eerlijkheid hebben gesteld” en de ware omvang van de veiligheidsproblemen van de 737 Max willens en wetens verborgen hebben gehouden.
Boeing-topman Muilenburg gaf vandaag toe dat de activering van het MCAS-systeem (Maneuvering Charasterics Augmentation System) een rol heeft gespeeld bij de crashes. Maar, zo voegde hij eraan toe, “zoals bij de meeste ongevallen vond er een kettingreactie plaats”. Het is volgens hem niet correct om de ongevallen toe te wijzen aan één enkele factor. Bovendien, zo benadrukte Muilenburg nog, werden er geen fouten gemaakt bij het ontwerp van het MCAS-systeem en heeft de vliegtuigbouwer geen loopje genomen met de veiligheidsregels.
Desondanks ziet Boeing mogelijkheden om dat systeem te verbeteren. “Wij kunnen die ketting doorbreken”, klonk het. Boeing voerde naar eigen zeggen al 146 testvluchten uit om de software-update te testen. Het bedrijf werkt ook aan extra training voor piloten die met de 737 MAX vliegen.
Software-update
Een woordvoerder voegde daar nadien aan toe dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de update deze week of volgende week zal testen. Op 23 mei zou de FAA er dan over spreken met luchtvaartautoriteiten van verschillende andere landen, waarna de update snel goedgekeurd zou moeten worden. Maar een precieze timing kon de woordvoerder niet geven. Pas na het groen licht voor de software-update kan het nodige gedaan worden om de vliegtuigen weer de lucht in te krijgen.
Sinds vorige maand de problemen aan het licht zijn gekomen, staat de hele vloot van 737 MAX-toestellen wereldwijd aan de grond. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben hun bestellingen voor het nieuwe toestel geannuleerd of teruggeschroefd. De verlaagde productie van de 737 heeft het bedrijf tot nu toe een miljard dollar gekost en die kosten zullen nog flink oplopen. American Airlines zei de kosten van het schrappen van de vluchten te zullen verhalen op Boeing en ongetwijfeld zullen meer maatschappijen dat voorbeeld volgen.
Wereldwijd onderzoek
Hoe dan ook zal de top van Boeing met een heel goed verhaal (en harde bewijzen) moeten komen om beleggers, luchtvaartautoriteiten en passagiers gerust te stellen en hun vertrouwen terug te winnen. Voorlopig is dat niet zo eenvoudig: het bedrijf wordt achtervolgd door onderzoeken van de Amerikaanse justitie en luchtvaartautoriteiten wereldwijd naar het ontwerp- en certificeringsproces.
Boeing heeft sinds de crash in maart zijn aandeel al met zo’n 10 procent zien zakken, ofwel 214 miljard dollar is verdampt. Ook met het oog op de rechtszaken van aandeelhouders en nabestaanden kan dat verlies nog flink oplopen. Want duidelijk is wel: de doden zullen het bedrijf blijven achtervolgen. “Ik ben de meest dierbare persoon in mijn leven verloren en wil niet dat ze voor niets is gestorven”, zei Nadia Milleron, de moeder van Samya Stumo, bij een persconferentie begin april. “Er mogen niet nog meer slachtoffers vallen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Ongeval
Nabestaanden dodelijke crash dagen Boeing voor het gerecht na excuses van topman
Een groep Indonesiërs die familieleden verloor bij de crash van een vliegtuig van Lion Air eind oktober 2018 gaat Boeing voor het gerecht dagen om schadevergoeding te eisen. Dat heeft hun advocaat laten weten. Ze doen dat na de verontschuldigingen van de topman van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vorige week. -
TERUGLEZEN OEKRAÏNE. Kiev ontruimt twee ziekenhuizen uit vrees voor Russische aanvallen
Lees hier al het nieuws terug van vrijdag 26 april over de oorlog in Oekraïne. Griekenland zegt dat het geen Patriot-systemen of luchtdoelraketten van het type S-300 aan Oekraïne zal leveren. De Oekraïense minister van Landbouw Mykola Solsky, die beschuldigd wordt van het zich toe-eigenen van staatsgrond voor hij deel uitmaakte van de regering, heeft zijn ontslag ingediend. Rusland heeft “enkele tientallen” tactische kernwapens gestationeerd in het Oost-Europese Wit-Rusland. En Oekraïne gebruikte voor het eerst langeafstandsraketten met bereik van 300 kilometer, heimelijk gestuurd door de VS. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
1
Dochter (16) van Amerikaanse techmiljardairs vermist
Twee miljardairs uit San Francisco hebben hun 16-jarige dochter als vermist opgegeven. Mint Butterfield (16) is het enige kind van Stewart Butterfield (51) en Caterina Fake (54). Het koppel richtte samen de foto- en videowebsite Flickr op. Na hun scheiding lanceerde Butterfield de communicatietool Slack. De miljardairs zijn nu op zoek naar wat hun het meest kostbaar is. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
Als 'space cowboys' een vliegtuig mogen maken
-
6
Toeriste (32) uit ons land dood teruggevonden na zwempartij in Canada: “Vrienden hoorden haar om hulp schreeuwen”
-
Baby die geboren werd nadat haar moeder stierf door aanval in Gaza gestorven
De baby die zondag uit de baarmoeder van haar stervende moeder werd gered na een Israëlische luchtaanval in het zuiden van Gaza is overleden, dat meldt de BBC. De moeder was 30 weken zwanger. Bij de aanval kwamen ook nog 16 andere kinderen om het leven. -
KIJK. Israëlische minister (47) raakt gewond bij auto-ongeval nadat zijn chauffeur vermoedelijk door het rood rijdt
De Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir (47) is eerder vandaag lichtgewond geraakt bij een auto-ongeval. Op beelden die net voor het incident zijn genomen is te zien hoe de auto van de minister op zijn dak ligt. Volgens Israëlische media zou de chauffeur van Ben-Gvir door het rood gereden zijn. -
American Airlines annuleert deze zomer 115 vluchten per dag
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
ann van der linden
Jacques Mertens