Direct naar artikelinhoud
Luchtvervuiling

‘Ongezonde lucht blijft Brusselaars verstikken’, besluit Groen na meting luchtkwaliteit

‘Ongezonde lucht blijft Brusselaars verstikken’, besluit Groen na meting luchtkwaliteit
Beeld Getty Images/iStockphoto

Bijna nergens in Brussel is de lucht echt gezond. Dat besluiten Groen en Ecolo uit een eigen meetactie om de vervuiling in de hoofdstad in kaart te brengen. 

Groen en Ecolo installeerden, met behulp van vrijwilligers, begin dit jaar meetbuisjes op 250 plaatsen in heel Brussel. “Een eerste conclusie de we uit de resultaten trekken, is dat meer verkeer voor meer luchtvervuiling zorgt: de meetpunten met hoge waarden liggen bij drukke verkeersaders, zoals Kruidtuin, Tervurenlaan, Saincteletteplein en Belliardstraat. Maar het is niet zo dat de luchtkwaliteit enkel direct aan grote banen slecht is. Grote hoeveelheden verkeer hebben een effect op het gehele Gewest”, zegt Elke Van den Brandt, de groene kopvrouw in Brussel.

Elisabethpark

De groenen stellen vast dat aan scholen en crèches verspreid over heel het Gewest de stikstofdioxidewaarden niet aan de gezondheidsdrempel van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voldoen en vaak zelfs boven de laksere Europese grenswaarde zitten. “De gemeenten waar er meer groen is, behalen betere resultaten. Toch valt het ons op dat ook in parken en speeltuinen de stikstofdioxidewaarden meestal boven de WHO-gezondheidsdrempel zit.

“Zo maten we in het Elisabethpark een bijzonder hoge waarde (72 microgram per kubieke meter) aan de uitgang van de Leopold II-tunnel richting het stadscentrum. In het park ligt een speeltuin vlakbij ons meetpunt; de vuile lucht wordt daar dag en nacht naartoe geblazen. Kinderen in de speeltuin worden dus blootgesteld aan bijna het dubbele van de Europese grenswaarde en bijna vier keer de WHO-gezondheidswaarde”, vervolgt Van den Brandt.

Minder auto’s

Voor de groenen is het duidelijk: de luchtkwaliteit in de hoofdstad moet dringend verbeteren. Om dat te verwezenlijken, willen ze het autoverkeer verminderen, meer groene ruimtes voorzien in de stad en gebouwen beter te isoleren. “Elke dag rijden 250.000 pendelaars met de auto naar Brussel; door de Leopold II tunnel rijden er dagelijks 80.000 wagens. Twee derde van de stikstofdioxide in de Brusselse lucht komt van het verkeer. We moeten dus pendelaars en Brusselaars stimuleren om minder voor de auto te kiezen door in te zetten op meer en beter openbaar vervoer”, legt Van den Brandt uit. Groen pleit er onder meer voor om het GEN-netwerk om Brussel en de Rand te ontsluiten.

De Brusselse groenen verzetten zich tegen de verbreding van de Brusselse Ring. Meer asfalt trekt altijd meer verkeer aan, wat zal leiden tot nog meer uitstoot, is hun redenering. “Het is absurd dat sommige partijen miljoenen willen investeren in meer asfalt, als we weten wat de impact daarvan gaat zijn op de lucht die inwoners van Brussel en de Rand elke dag inademen”, zegt Van den Brandt. “Zo blijft ongezonde lucht de Brusselaars verstikken.”

Hier vindt u een interactieve kaart.