AP 2017

Genoeg toeristen: Nederland gaat windmolens en tulpenvelden niet langer actief promoten

Pittoreske grachten, tulpenbollenvelden, windmolens: ze lokken ieder jaar miljoenen toeristen naar Nederland. De typische toeristische trekpleisters zijn intussen zo populair dat het Nederlands Bureau voor Toerisme ze niet langer actief gaat promoten. Integendeel: als plaatsen té veel lijden onder overlast door toerisme, wil het Bureau juist een ontmoedigingsbeleid voeren. 

Het aantal toeristen dat Nederland bezoekt, is de voorbije jaren sterk gestegen. Die trend zal zich de komende tijd alleen maar doorzetten. Terwijl onze noorderburen twee jaar geleden 18 miljoen bezoekers over de vloer kregen, zouden dat er in 2030 naar schatting minstens 29 miljoen zijn.  

Maar veel toeristische trekpleisters hebben de grens van wat ze aankunnen nu al bereikt. Het centrum van Amsterdam, met stip op 1, kreunt al jaren onder het massatoerisme. Inwoners klagen over de leefbaarheid van de stad.  

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Ook andere iconische plaatsen, zoals de windmolens in Kinderdijk of de Hollandse tulpenbollenvelden lokken vaak meer mensen dan wenselijk. 

Selfies in de bollenvelden

Tijdens de voorbije paasdagen kreeg het publiek al de vraag om niet massaal naar de tulpenvelden te trekken. Het Nederlands Bureau voor Toerisme lanceerde ook een campagne om toeristen bewust te leren omgaan met de bloemenpracht. Veel tulpenkwekers klagen immers over toeristen die selfies maken midden in de kleurrijke tulpenvelden. "Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat."   

Terwijl de Nederlandse overheid en de toerismesector de voorbije jaren vooral hebben ingezet op het promoten van Nederland als bestemming, vinden ze dat het nu tijd is om het over een andere boeg te gooien.

"Inmiddels kunnen we stellen dat méér niet altijd, en zeker niet overal, beter is", zegt het Nederlands Bureau voor Toerisme in een rapport. 

Meer is niet altijd, en zeker niet overal, beter

Het Bureau zal niet langer inzetten op bestemmings-promotie, maar vindt dat het nu tijd is voor bestemmings-management. De lusten en lasten van het toerisme moeten in balans zijn. Bovendien zou heel Nederland moeten kunnen profiteren van de inkomsten door het toerisme, en niet alleen de vaak overbelaste hotspots.

Het toerismebureau zal zich daarom inzetten om de stroom bezoekers beter te spreiden, door minder bekende plaatsen meer voor het voetlicht te halen.

Meest gelezen