Direct naar artikelinhoud

Boeing wist al een jaar van problemen met 737 Max

Een Boeing 737-Max wordt in Seattle gebouwd voor de Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways. De vliegtuigbouwer wist al een jaar voordat het eerste vliegtuig van dit type neerstortte, dat er problemen waren met het toestel.Beeld AP

Boeing wist al een jaar voor de crash van een Boeing 737 Max 8 in Indonesië dat er problemen waren met dit toestel. het bedrijf geeft de vergissing met een specifiek alarmsysteem toe in een verklaring die het zondag uitbracht. De vliegtuigbouwer houdt echter vol dat de toestellen veilig waren om te vliegen. 

Boeing was ervan uitgegaan dat een specifiek alarmsysteem een standaardvoorziening was in alle toestellen. Maar in 2017 bleek dat alleen te werken bij klanten die een optionele sensor hadden laten aanbrengen. Tachtig procent van de 737 Max 8-vliegtuigen blijkt die optionele sensor te ontberen, waardoor er geen alarmlampje afgaat als er fouten optreden.

Het bedrijf gaf de vergissing zondag toe in een verklaring. De vliegtuigbouwer houdt echter vol dat de toestellen veilig waren om te vliegen. De Indonesische Boeing vorig jaar en de Ethiopische 737 Max 8 half maart zijn volgens het bedrijf verongelukt omdat de piloten verzuimden de juiste noodprocedures toe te passen. Bij de crashes kwamen 346 mensen om het leven.

De Amerikaanse luchtvaartinspectie (FAA) zegt dat Boeing de vergissing heeft gemeld na de ramp met de 737 Max van Lion Air in oktober 2018. De FAA zegt de fout te kenmerken als een ‘laag risico’, maar vindt wel dat de fabrikant de luchtvaartmaatschappijen sneller op de hoogte had kunnen brengen om ‘eventuele verwarring te beperken of te voorkomen’.

Schadeclaims

Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn van de nieuwe onthulling voor Boeing. De fabrikant ligt op tal van fronten onder vuur. Het bedrijf is aangeklaagd door nabestaanden van de luchtrampen in Indonesië en Ethiopië. Luchtvaartmaatschappijen zinnen op claims vanwege de schade die ze oplopen omdat zij vierhonderd Boeing 737’s sinds half maart aan de grond moeten houden.

Uit eerste voorlopige onderzoeken is inmiddels gebleken dat de toestellen van Lion Air en Ethiopian Airlines in de problemen zijn gekomen doordat sensoren op de neus van de Boeing 737 Max 8-toestellen foute informatie naar de boordcomputer zonden. Daardoor leek het dat het vliegtuig overhelde. De onjuiste gegevens zetten een automatisch systeem in werking dat de neus van het toestel naar beneden drukt. Piloten zagen daardoor hun vliegtuig een snoekduik maken terwijl ze nog aan het opstijgen waren. Pogingen om dat te corrigeren mislukten.

De piloten hadden een waarschuwing moeten krijgen in de vorm van een oplichtend alarmlampje in de cockpit. Maar dat bleek alleen te werken in 20 procent van de Boeing 737 Max 8-toestellen, bij klanten die een extra sensor hebben laten aanbrengen. Boeing zegt dat na de Indonesische crash de instructies voor piloten zijn aangepast.

“Als ze het al wisten in 2017, waarom is er dan tot bijna het einde van 2018 gewacht met een aanpassing van de handleiding?” zegt John Weaks, de voorzitter van de pilotenbond van Southwest Airlines in The New York ­Times. Southwest Airlines is een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van de VS. Het bedrijf verwacht dit jaar zeker 350 miljoen dollar (ruim 310 miljoen euro) schade te lijden omdat het toestellen aan de grond moet houden.

De Boeings in Ethiopië en Indonesië crashten ten gevolge van dezelfde technische oorzaak, concludeerden Ethiopische functionarissen en onderzoekers op basis van voorlopig onderzoek. Ze sluiten daarmee definitief andere oorzaken uit. Maar de Boeing crashte in Ethiopië niet alleen door een technische fout, maar mogelijk ook door een cruciale vergissing van de piloten. Er zijn aanwijzingen dat de bemanning ook een vergissing beging door tijdens het pandemonium van gillende alarmen de gashendels bijna volledig open te laten staan.