Direct naar artikelinhoud
Religie

Buitenlandse imams preken in België tijdens ramadan: ‘Hier komen problemen van’

Gelovigen in een moskee (archiefbeeld).Beeld thinkstock

Om tijdens de ramadan het tekort aan imams in ons land op te vangen, doet de Moslimexecutieve een beroep op buitenlandse imams. ‘Zij kennen onze maatschappij helemaal niet en spreken de taal niet. Dit is nefast voor de integratie’, zegt de Antwerpse imam Nordine Taouil.

Het gaat voornamelijk om 81 Marokkaanse imams, van wie 49 afgevaardigd worden door het Marokkaanse ministerie van Religieuze Zaken. Ze kregen allen een tijdelijk visum voor één maand, na een controle door de inlichtingendiensten in ons land. De imams zullen de komende maand prediken in moskeeën verspreid over het hele land. “Hier komen problemen van”, zegt Taouil. De imams spreken noch Nederlands noch Frans, en zijn niet vertrouwd met onze maatschappij en onze normen en waarden. “De imams zijn dan ook niet opgeleid om de juiste antwoorden te geven aan de moslims in ons land.”

Het probleem is dat er sowieso al te weinig imams zijn om aan de vraag van de moskeeën te voldoen. Tijdens de ramadan piekt het moskeebezoek, en is de nood aan predikers acuut. De Moslimexecutieve vangt de tekorten ieder jaar tijdelijk op met buitenlandse imams. Maar zij kunnen geen antwoord bieden op de specifieke samenlevingsproblemen waar onze jongeren mee worstelen, zegt Taouil. “Zeker in de ramadan is dat een probleem, want dan komen er heel veel vragen naar boven.”

De imams Nordine Taouil en Brahim Laytouss.Beeld BAS BOGAERTS

Gedesoriënteerd

Ook de geestelijke Khalid Benhaddou is geen voorstander van het systeem. “We zouden beter imams van eigen bodem opleiden, die onze taal spreken en de structuur van onze maatschappij kennen.” Hij nuanceert wel dat we in een overgangsperiode zitten: “Er zijn al veel moskeeën die hier niet meer aan deelnemen.”

De Gentse imam Brahim Laytouss wijst met een beschuldigende vinger naar de politiek. “Sommige politieke partijen zijn schijnheilig”, klinkt het: ze willen de buitenlandse invloed in onze moskeeën terugdringen, maar weigeren ook structureel werk te maken van een Belgische islam en imamopleiding. “Buitenlandse predikers naar hier halen is geen duurzame oplossing voor de moslimgemeenschap. Onze jongeren zijn gedesoriënteerd. Ze zoeken een houvast, maar dan wel in een identiteit die de Belgische onderschrijft.”

Verdelend en polariserend

Tegelijk is hij scherp voor de Moslimexecutieve, die volgens Laytouss gekleurd is door de politieke islam en de Moslimbroederschap. “De Executieve is al jaren ziek, van hen gaat de verandering niet komen. Je kan niet verwachten dat iemand die verdrinkt, voor redder gaat spelen. Er is een enorme versnippering, en de rol die de Executieve speelt is verdelend en polariserend.”

Eerder richtten Laytouss en Taouil al samen het Cultureel Islamitisch Centrum van België (CICB) op, waarmee ze werk wilden maken van een Belgische islam. Het CICB was ook kandidaat om de Grote Moskee in Brussel uit te baten.

De Moslimexecutieve wou, ondanks herhaaldelijk aandringen, niet reageren in deze krant.