Bannercampagne van minister Geens over seksueel geweld offline gehaald

Het campagneteam van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft gisteren een verkiezingsadvertentie offline gehaald. “Dankzij Geens wordt seksueel geweld strenger aangepakt”, stond er in de advertentie. Pijnlijk, op een moment dat Justitie kritiek krijgt in verband met de moord op Julie Van Espen. 

In de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei draaien de verkiezings­campagnes op volle toeren. In het straatbeeld bulkt het weer van de affiches en online verschijnen ook voortdurend advertenties van politici.

Minister van Justitie Koen Geens had tot gisteravond een online advertentie­campagne lopen met de slogan “Dankzij Geens wordt seksueel geweld strenger aangepakt”. De banner verwees door naar een campagnesite van de minister.

Pijnlijk

Door de actualiteit van de afgelopen dagen was de bewuste advertentie pijnlijk geworden voor de minister van Justitie, die lijsttrekker is in Vlaams-Brabant.

Justitie ligt sinds gisteravond onder vuur omdat de vermoedelijke moordenaar van Julie Van Espen vrij heeft kunnen rondlopen, terwijl hij veroordeeld was voor diefstal met geweld en verkrachting. 

In het licht van de actualiteit vond het kabinet van de minister dit luik van de campagne niet meer gepast. Daarom heeft men gisteren beslist om de campagne stop te zetten. 

De woordvoerder van de minister zegt dat Geens deze legislatuur verschillende initiatieven heeft genomen voor  de strafrechtelijke aanpak van seksuele misdrijven en dat de campagne liep om dit aandacht te geven.

Uren vertraging

Het bedrijf dat achter de online campagne van Geens zit, heeft rond 18 uur de bewuste bannercampagne stopgezet. De banners bleven echter nog een aantal uren op websites verschijnen. Dat merkte N-VA'er Pieter Boudry afgelopen nacht op.

(lees verder onder de tweet)

“Dit is buiten onze controle”, schreef Tom Smeets van het communicatie­bedrijf dat achter de verkiezingscampagne van Geens zit in een reactie op Twitter.

Smeets zette daarna een schermafbeelding op Twitter om te bewijzen dat de bewuste bannercampagne al om 17.58 uur was stopgezet in het advertentiesysteem van Google. 

Meest gelezen