Nieuwe NMBS-rijtuigen komen met vertraging
De levering van de eerste gloednieuwe M7-rijtuigen voor de NMBS van het consortium Bombardier-Alstom heeft een vertraging van minstens een jaar. Dat bericht Le Soir vandaag. De bestelling van de 445 rijtuigen dateert van december 2015.
De nieuwe rijtuigen moeten de spoorwegmaatschappij toelaten om het aanbod, het reizigerscomfort en de stiptheid te verbeteren. Maar de eerste vier rijtuigen worden niet verwacht voor eind dit jaar en 48 rijtuigen zouden pas in het eerste semester van 2020 geleverd kunnen worden. Een kwalitatief effect van de investering zal pas eind 2020 merkbaar zijn.
Nieuw vervoersplan
De vertraging zou te wijten zijn aan problemen met de homologatie van bepaalde onderdelen. Zolang die niet opgelost zijn, kan de vertraging in de productie nog oplopen. Door de operationele vertraging kan de NMBS haar aanbod niet uitbreiden en verouderde treinstellen minder snel uit roulatie halen.
De spoorwegmaatschappij benadrukt aan Belga dat de vertraging nog geen impact heeft op de plannen om het aanbod uit te breiden. “De CEO van Bombardier heeft zich in april geëngageerd tot leveringen in 2020", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. De rijtuigen zouden dan vanaf maart volgend jaar geleverd worden, de motorstellen en stuurrijtuigen vanaf juli 2020. “Als die timing gerespecteerd wordt, levert dat geen problemen op voor het nieuw vervoersplan dat er eind 2020 komt.”
Onderhoud
Ook verwacht de NMBS niet dat het aantal vertragingen fors zal toenemen doordat oudere rijtuigen langer in roulatie blijven. “Nieuwe rijtuigen gaan uiteraard minder problemen opleveren. Maar er wordt intussen wel volop ingezet op het onderhoud van de treinen.”
Tot slot beklemtoont Temmerman dat er nog niets beslist is over de mogelijkheid om een schadevergoeding te eisen voor de laattijdige levering, hoewel die optie wel voorzien is in het contract met het consortium. “Op dit moment proberen we vooral zo goed mogelijk samen te werken, om de problemen van de baan te krijgen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
Stoffen, dweilen, stofzuigen… schoonmaken is misschien niet je favoriete hobby. Toch moet het regelmatig gebeuren en heb je waarschijnlijk een eigen routine die bij jou en je woning past. De kans is echter groot dat je alles op automatische piloot doet. Dan kan je, zo weet vtwonen.be, al eens iets vergeten. De onderstaande zaken worden het vaakst over het hoofd gezien. -
binnenland
Treinen reden vorige maand opnieuw stipter, maar ook meer afschafte ritten
De treinen op het Belgische spoorwegennet reden in maart opnieuw stipter. In totaal reed vorige maand 91,6 procent van de treinen op tijd, of met een vertraging van minder dan zes minuten. De stiptheid kwam voor de vierde maand op rij boven de 90 procent uit. Er waren wel meer afschafte treinen in maart dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt vandaag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. -
-
Plaats is er vaak niet, putten des te meer: NMBS belooft beterschap voor parking aan station Tollembeek
-
Man in levensgevaar na schietpartij in Schaarbeek
In de Brusselse gemeente Schaarbeek is zondagavond een man levensgevaarlijk gewond geraakt bij een schietpartij. Dat meldt RTL Info en het nieuws wordt aan Belga bevestigd door de politie Brussel Noord. Op videobeelden is te zien zijn hoe het slachtoffer voor dood werd achtergelaten op het terras.Stad Brussel -
Minder dan de helft van treinen rijdt op tijd: stiptheid vooral in de piekuren dramatisch
Slechts 49,1 procent van de Belgische treinen reed vorig jaar op tijd, wat betekent dat ze minder dan één minuut vertraging hadden. Dat blijkt uit nooit gepubliceerde spoorcijfers waarop de krant De Tijd de hand kon leggen. De officiële stiptheid op het spoor is vorig jaar teruggevallen tot 87,2 procent, het laagste percentage in vijf jaar, zei Luc Lallemand, de topman van spoornetbeheerder Infrabel, deze middag in de Kamercommissie Infrastructuur. Het is het derde jaar op rij dat de stiptheid daalt. -
Zal u het binnenkort zonder bedrijfswagen moeten doen, maar met abonnement van NMBS? Dit is wat elke partij zegt over bedrijfswagens
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
11
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
PREMIUM9
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
Een Vlaming, architect Xavier De Kestelier (48), heeft de eerste maanbasis ontworpen. Hij deed dat in opdracht van de Europese ruimteorganisatie ESA. Als architect wil hij vooral één ding weten: hoe is het om op de maan te wonen. Hoe zijn ‘maanhuis’ eruitziet? Dat vertelt hij zelf. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbob jansens
Luc Deville
Pieter Martens
karel vandamme
Yvan Lindekens