© blg

Kinepolis trekt kwart minder bezoekers: ‘Door gebrek aan blockbusters’

Bioscoopuitbater Kinepolis heeft er een zwak eerste kwartaal opzitten, vooral in eigen land. De elf zalen in België trokken 23,5 procent minder bezoekers dan in de eerste drie maanden van vorig jaar, volgens Kinepolis door een gebrek aan blockbusters.

Kinepolis heeft in verschillende landen 96 bioscopen. Die trokken in het eerste kwartaal 8,82 miljoen bezoekers. Dat zijn er 6 procent minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar. In België waren er 1,84 miljoen bezoekers. Canada is met 2,56 miljoen de belangrijkste markt voor Kinepolis.

‘In onze sector is content een determinerende factor’, legt topman Eddy Duquenne uit. ‘Vorig jaar kenden we een sterk eerste kwartaal dankzij internationale succesfilms zoals ‘Star Wars: Episode VII’, ‘Black Panther’, ‘Fifty Shades’ en ‘Jumanji’ en enkele lokale topfilms zoals ‘FC De Kampioenen’, ‘Patser’ en ‘De Buurtpolitie’ in België.’

In het eerste kwartaal bleven kleppers achterwege, met dalende bezoekerscijfers tot gevolg. De best scorende films waren ‘Captain Marvel’, ‘How to Train Your Dragon 3’ en ‘Aquaman’. De succesvolste lokale film in Vlaanderen was ‘Nachtwacht: De Poort der Zielen’.

Maar Duquenne stelt zijn aandeelhouders gerust: met ‘Avengers: Endgame’ is er inmiddels wel een blockbuster verschenen. In amper twee weken tijd heeft die film volgens de Kinepolis-CEO de opgelopen achterstand uit het eerste kwartaal gecompenseerd.

Commercieel heeft Kinepolis het bovendien niet slecht gedaan: de opbrengsten per bezoeker stegen in alle landen waar het actief is. Dat is onder meer te danken aan ‘premium-ervaringen’ zoals Laser Ultra- en 4DX-zalen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer