Meer elektrische wagens? “Dan is kilometerheffing bijna onvermijdelijk”
Het toenemende aantal elektrische wagens zal bijna automatisch tot de invoering van een kilometerheffing leiden. Dat zeggen vervoerseconomen vandaag op een congres van BIVEC, de Benelux-organisatie van onderzoekers rond mobiliteit.
Zowel in Vlaanderen als in Nederland wordt al jarenlang over de mogelijke invoering van een slimme kilometerheffing gepalaverd. In Nederland ligt het debat tijdelijk stil omdat het niet in het regeerakkoord is opgenomen. In Vlaanderen kwam het enkele weken abrupt tot stilstand, nadat de grote politieke partijen het idee één voor één afvielen. De studie die een invoering in de volgende Vlaamse legislatuur moest voorbereiden, ligt momenteel stil.
"Maar het draagvlak voor een kilometerheffing zal in Nederland en België onvermijdelijk groeien als het aandeel elektrische auto's toeneemt", zegt professor Bert van Wee van de TU Delft. "Zowel politici als burgers zullen het immers oneerlijk gaan vinden dat de elektrische rijders niet meebetalen via de accijnzen op brandstof. Dat gat zal op een andere manier moeten worden opgevuld.”
Draagvlak
Ook professor Cathy Macharis van de VUB denkt dat de overheid snel op zoek zal gaan naar alternatieve financiering als de accijnzen beginnen dalen. Een draagvlak opbouwen voor het systeem is volgens haar geen onoverkomelijke opdracht.
"Uit Europese studies blijkt dat er in veel landen een draagvlak bestaat, dat evenwel afneemt zodra er prijzen worden genoemd", zegt ze. "Als je dan echter door de zure appel heen bijt en de kilometerheffing toch invoert, neemt het draagvlak al snel weer toe, omdat mensen de voordelen merken.”
Sociaal nut
Volgens de meeste wetenschappers zijn er wel sociale bijsturingen nodig. "Gebruik de inkomsten van de heffing vooral niet om er dure hogesnelheidstreinen mee te kopen", zegt Bert van Wee. “Gebruik ze om de druk op de laagste lonen te verlagen.”
Macharis wijst erop dat mensen met een maandinkomen onder de 1.500 euro zich minder verplaatsen dan mensen met een hogere wedde. Daarna neemt dat effect af. "In de lonen die net daarboven liggen, zien we vaak mensen die niet volgens flexibele uren kunnen werken en dus op een bepaald uur op een bepaalde plaats moeten zijn. Voor hen moet het effect van de slimme heffing worden getemperd, bijvoorbeeld door de inkomsten te gebruiken voor een taxshift.”
De VUB-professor ziet overigens nog een alternatief als de kilometerheffing op Vlaams of Belgisch niveau niet snel werkelijkheid wordt. "De grote steden zijn nu lage emissiezones aan het uitbouwen, met camera's voor nummerplaatherkenning. Die kunnen op termijn ook worden gebruikt voor een heffing, zoals we in veel Europese hoofdsteden zien gebeuren. Zo kan er een vorm van kilometerheffing worden ingevoerd zonder dat het akkoord van een regering nodig is."
Lees ook binnen HLN+:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikanen blijven zich juridisch verzetten tegen Belgische rederij Euronav
-
Goud verbreekt opnieuw prijsrecord, bitcoin koerst boven 72.000 dollar
De goudprijs bereikte maandag opnieuw een record. Een ounce (31,1 gram) goud is nu 2.350 dollar (2.166,58 euro) waard. Ook de bitcoin wist voor het eerst sinds midden maart weer boven de 72.000 dollar (66.388,68 euro) te klimmen. De prijsstijgingen van het edelmetaal en de cryptomunt komen voorafgaand aan het Amerikaanse inflatiecijfer dat later deze week wordt vrijgegeven. -
PREMIUM
Ben Weyts (N-VA) na het inslikken van slimme kilometerheffing: “Ik ben geen politieke onnozelaar”
"Niet het lawaai van Vlaams Belang en Jean-Marie Dedecker hebben de slimme kilometerheffing begraven, wel de stilte van de medestanders." Zo verdedigt Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zijn bocht. Dat hij nu wel gehavend naar het front moet, deert hem niet. Zegt de trouwe soldaat: "Ik vang graag enkele kogels op voor de partij." -
-
PREMIUM
Willen we over 5 jaar echt alleen nog elektrisch rijden?
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
Overal waar je komt, zie je wel mensen die naar muziek luisteren. Sommigen slenteren rond met compacte oortjes, terwijl anderen gaan voor een lijvige hoofdtelefoon. Als je nog geen ervaring hebt met het aanschaffen van beide audiogadgets, kan het lastig zijn om te beslissen welke van de twee jouw geld waard is. Met deze tips van HLN Shop vind je de beste optie. -
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
De Europese beurzen duiken dinsdag massaal in het rood, in het zog van Wall Street en Azië. Stijgende spanningen in het Midden-Oosten, een zwakke maand maart in China en Amerikaanse rente-perikelen wegen op de beurs. En de Europese gasprijs stijgt dinsdag door de onrust in het Midden-Oosten naar het hoogste peil dit jaar. -
Werkloosheidsgraad eurozone blijft stabiel op historisch laag niveau
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
Nederland troeft België opnieuw af als grootste bierexporteur EU
Nederland was vorig jaar wederom de grootste exporteur van bier binnen de Europese Unie. Dat meldt het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de handel in bier, bevroren aardappelproducten als friet en chocolade heeft onderzocht. Nederland voerde vorig jaar voor 2 miljard euro aan bier uit. Dat was meer dan België, dat in 2023 voor 1,7 miljard euro aan bier exporteerde. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
46
‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer voor Van Hool
204 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEls P
jan geens
S Wuyts
Rik Duyvejonck
Jan