Opgelet: oplichters doen zich voor als helpdesk en plunderen dan je bankrekening

© shutterstock

Zoek je online het nummer van de helpdesk van Google, dan krijg je het nummer +32-35003612 als resultaat. Maar voor de helpdesk van Outlook, Yahoo, Hotmail, Norton … krijg je hetzelfde nummer. En in geen enkel geval is het correct. “Bel er nooit naar”, waarschuwen bankenfederatie Febelfin en het Centrum voor Cybersecurity België. “Want voor je het weet, is je bankrekening geplunderd.”

Michaël Temmerman

Als je naar het nummer belt en jouw probleem voorlegt aan de “helpdesk”, vraagt de persoon aan de andere kant van de lijn om het programma Teamview te installeren op je computer, zodat hij jouw scherm ook kan zien. “Om je raad te geven”, zo luidt het. Maar eigenlijk probeert hij je gegevens van bijvoorbeeld je internetbankieren of kredietkaart te stelen. En voor je het weet, hebben de oplichters je rekening kunnen leeghalen.

“Op het eerste gezicht lijkt de helpdesk je te helpen, maar opgelet: aan het einde van de rit vragen ze je een betaling uit te voeren, nemen ze de controle van je pc over en blijf je achter met een geplunderde rekening”, zegt Miguel De Bruycker, directeur van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), een overheidsdienst die instaat voor de online veiligheid van de Belgen. “Achteraf durven de oplichters zelfs nog een factuur op te sturen voor de geboden hulp”, zegt ook CCB-woordvoerder Andries Bomans.

Het gaat hier om een nieuwe variant van de “Microsoft scam”. “Bij de originele scam werd jij opgebeld door oplichters, die zich voordeden als werknemers van Microsoft”, aldus Bomans. “Nu hebben de oplichters meerdere domeinnamen geregistreerd met daarin de termen klantenservice, helpdesk en België. Als je op het internet zoekt naar de klantendienst van pakweg Google of Yahoo, kom je bij de oplichters terecht.”

Bankenfederatie Febelfin en het CCB hebben het frauduleuze telefoonnummer intussen laten blokkeren en de verwijzingen ernaar op de zoekmachines laten weghalen. “Maar morgen kan er natuurlijk al een nieuw nummer online staan”, aldus Febelfin-CEO Karel Van Eetvelt. “De boodschap is dan ook: wees waakzaam. Geef je bankgegevens nooit door via e-mail, sms, of zoals in dit geval via de telefoon. Laat niemand die je niet kent je computer overnemen. En voer zeker geen betalingen uit terwijl iemand je computer heeft overgenomen.”

Hoe kom je wel zeker bij juiste klantendienst terecht?

“Gebruik gerust een zoekmachine”, aldus het CCB. “Maar let erop dat het zoekresultaat dat je aanklikt, verwijst naar de echte naam van het bedrijf. Op de website klantenservicebelgie.be moet je dus niet zijn voor pakweg het nummer van Google. Wel bij www.google.be.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen