Morgen nieuw overleg bij skeyes, luchtverkeersleiders nu al niet akkoord
Het leek enkele weken windstil bij skeyes, maar de onrust tussen directie en luchtverkeersleiders komt weer aan de oppervlakte. In een open brief hekelen de verkeersleiders het voorstel van de directie waarover het paritair comité zich morgen buigt.
Na tal van mislukte onderhandelingen en vijftien dagen met stakingshinder, stelde minister van Werk Kris Peeters (CD&V) eind maart twee sociale bemiddelaars aan om een oplossing te vinden. Alle partijen kwamen regelmatig samen, zonder daarover naar de buitenwereld te communiceren. Tot vorige vrijdag bekend raakte dat de onderhandelingen zijn afgesprongen. Volgens de directie “had verder bemiddelen geen zin meer (…) door de houding van het ACV”.
Morgen komen bonden en directie opnieuw samen in het paritair comité. Op tafel ligt hetzelfde voorstel als datgene dat vorige week onvoldoende was voor de vakbonden. Verwacht wordt dat het ACV en VSOA morgen niet akkoord zullen gaan. ACOD misschien wel, waardoor een meerderheid mogelijk is . Maar die was er maanden geleden ook al, en toch volgden nog vele acties van verkeersleiders.
‘Voorstel zonder oplossingen’
In een open brief, die volgens de initiatiefnemers gesteund wordt door 95 procent van alle verkeersleiders, hekelen ze het voorstel waarover gestemd wordt. “De huidige vorm van het voorstel laat te veel ruimte voor interpretatie. (…) We betreuren vooral het feit dat er geen oplossingen geboden worden voor de huidige problematiek, het personeelstekort van 25 procent. Het invoeren van arbeidsduurvermindering om dat tekort op te lossen lijkt op z’n minst dubieus”, klinkt het.
Verder benadrukken ze nog dat ze geen financiële eisen stellen, enkel een aanvaardbare work-lifebalans. “De huidige werkschema’s zijn nefast voor de veiligheid: de onze én de uwe! (…) Een officiële bemiddeling was onze laatste hoop. Helaas: de CEO van skeyes trok eigenhandig de stekker eruit, om nu dit ultiem voorstel op tafel te leggen, zonder oplossingen.”
Het ziet er dus niet naar uit dat de sociale onrust bij skeyes snel voorbij zal zijn. Over eventuele nieuwe stakingsacties willen luchtverkeersleiders en bonden voorlopig nog niet spreken.
Lees hieronder de volledige open brief.
Beste lezer,
Beste reiziger,
Verschillende media berichtten de voorbije dagen over het vastlopen van het sociaal overleg bij skeyes, ex-Belgocontrol. De directie wil echter heel snel tot een oplossing komen en legt nu een ultiem voorstel op tafel dat vrijdag in het paritair comité zal besproken en gestemd worden. De huidige vorm van het voorstel laat te veel ruimte voor interpretatie en bevat onduidelijkheden die dienen besproken te worden.
We betreuren vooral het feit dat er geen oplossingen geboden worden voor de huidige problematiek, met name het personeelstekort van 25%! Zeg nu zelf, het invoeren van arbeidsduurvermindering om een tekort aan personeel op te lossen, lijkt op z’n minst dubieus.
U wordt bestookt met persberichten en tweets over het financiële plaatje dat wij als verkeersleiders zouden aangeboden krijgen, maar zo neemt men doelbewust de focus weg van wat de absolute prioriteit zou moeten zijn, nl het waarborgen van de veiligheid van ons luchtverkeer.
Er werden overigens geen financiële eisen gesteld: we vragen een acceptabele work-life balans! Er is nood aan rust die welkom is na vele jaren van onderbezetting, waarbij vrijwillig gaten werden dichtgereden en massaal veel overuren geklopt werden. Echter, de limieten zijn bereikt en de hoge onderbezetting kan niet langer gecompenseerd worden. Structurele ononderbroken reeksen tot 12 prestaties, gevolgd door 1 of 2 rustdagen, zijn niet langer acceptabel. Om optimaal te fungeren is voldoende rust een absolute must! De huidige werkschema’s behouden is nefast voor de veiligheid, de onze én de uwe!
Ook onze buitenlandse collega’s worden geconfronteerd met tekorten, maar zij accommoderen: daar wordt de capaciteit van het verkeer aangepast aan het beschikbare personeel. Skeyes ziet het anders en gaat voor 100% capaciteit met 75% personeel. Men weigert zelfs tot op heden toe te geven dat er een tekort is…
Er heerst een régime van confrontatie i.p.v. dialoog. Herhaaldelijk ziekteverzuim afschilderen als verdoken acties (ondanks de bevindingen van de eigen controledokters), horen in de categorie ‘fake news’. Ook het eenzijdig wijzigen van uurroosters om collega’s in hun vrije tijd op te vorderen, bevordert geenszins de goodwill van het personeel.
Het zijn trouwens niet alleen de verkeersleiders die het huidige beleid hekelen, maar ook de niet-verkeersleiders roeren zich. Technisch en administratief personeel zijn onderbemand en worden opzijgeschoven door de vele consultants die hun werk komen afnemen, zonder enige kennis ter zake.
Een officiële bemiddeling om oplossingen op korte termijn te zoeken, was onze laatste hoop. Helaas, de CEO van skeyes trok eigenhandig de stekker eruit, om nu dit ultiem voorstel op tafel te leggen, zonder oplossingen!
We willen nogmaals benadrukken dat de veiligheid van het luchtverkeer en de passagiers onze absolute topprioriteit is, en zullen niet toestaan dat hiervan wordt afgeweken. We hopen echter dat de redelijkheid en dialoog zegevieren, en de toekomst van het bedrijf niet bepaald wordt door een ultimatum.
Dank voor uw begrip,
De verkeersleiders
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM6
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
-
3
Belgische start-up speurt aandoeningen als parkinson en alzheimer vroegtijdig op met oogscan
Het Belgisch-Frans medisch-techbedrijf NeuroClues bereidt zich voor zijn unieke technologie op de markt te brengen, die oogmetingen gebruikt om neurodegeneratieve ziekten, zoals parkinson en alzheimer, op te sporen. Het bedrijf heeft een nieuwe investeringsronde afgerond en 5 miljoen euro opgehaald. Dat meldt de start-up op dinsdag. -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
-
UPDATE160
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Door een technisch probleem aan een deel van het bagagesysteem op de luchthaven van Zaventem zijn dinsdagochtend verschillende vluchten zonder valiezen vertrokken. In de vroege ochtend leidde dat ook tot enkele vertragingen. Brussels Airport laat weten dat het probleem kort voor de middag verholpen werd.Zaventem -
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
-
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Janssen
Lut Reyskens
Linda D'Haese
Jan Gijsen
Wendy Janssens