Direct naar artikelinhoud
MobiliteitE40 Brussel

Weyts boos op Pascal Smet om versmalling E40: ‘Wat voor samenwerking is dit in godsnaam?’

Weyts boos op Pascal Smet om versmalling E40: ‘Wat voor samenwerking is dit in godsnaam?’
Beeld Photo News

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert ontzet op de beslissing van zijn Brusselse collega Pascal Smet (sp.a) om de E40 bij het binnenrijden in Brussel vanaf maandag te versmallen. Volgens Weyts was ‘bij herhaling overeengekomen’ eerst een proefproject te starten. ‘Wat voor een vorm van samenwerking is dit in godsnaam?’

Vanaf maandag wordt de E40 bij het binnenrijden in de hoofdstad definitief versmald. De versmalling was eerder al aangekondigd, en komt er nu de werf aan de Reyerstunnel richting Montgomery afgewerkt is.

Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts is niet te spreken over de demarche van zijn Brusselse collega. Volgens Weyts was vooraf afgesproken dat er eerst een proefproject zou starten, maar maakt Smet de versmalling zonder overleg in een keer definitief. “Wat een vorm van samenwerking is dit in godsnaam? We zijn bij herhaling overeengekomen, dat wanneer we met dit project zouden starten, dit met een proefproject zou zijn, gelet op het sluipverkeer op het onderliggende wegennet”, zegt hij. “Als het de bedoeling van Brussel is om de files aan Vlaanderen cadeau te doen, dan bedanken we feestelijk.”

Momenteel worden de laatste signalisaties en wegmarkeringen aangebracht, zodat vanaf maandag de pendelaars vanuit Leuven op de E40 over een rijstrook minder het Brussels gewest zullen moeten binnenrijden

“Kan verbetering zijn”

Als de versmalling van de E40 bij het binnenrijden van Brussel goed aangepakt wordt, dan kan dat een verbetering zijn. Dat zegt Maarten Matienko, woordvoerder van mobiliteitsclub VAB. Matienko benadrukt dat er dan wel een totaalplan moet zijn. “De vrijgekomen ruimte moet naar openbaar vervoer en fietsinfrastructuur gaan. En er moeten overstappunten zijn. In dat geval kan de mobiliteitscapaciteit zelfs toenemen.”

Met een versmalling op de E40 bij het binnenrijden van Brussel kan volgens VAB een filter gecreëerd worden. “Met minder doorstroming van verkeer naar het centrum, zorg je voor minder files in het centrum en verhoog je daar de doorstroming. Dit zou dus een dubbel positief effect kunnen hebben, als het goed aangepakt wordt. Want de ergste knelpunten bevinden zich in het centrum van de stad”, aldus Matienko.

Dat de versmalling op de E40 ervoor zou kunnen zorgen dat er files komen die tot aan de Brusselse ring reiken en daar de doorstroming hinderen, denkt Matienko niet. “We zien bovendien dat bij zo’n wijziging mensen zich zeer snel aanpassen. Het is daarom wel belangrijk dat er alternatieven zijn.”