Christelijke en liberale vakbond verwerpen sociaal akkoord bij luchtverkeersleider skeyes
Bij de luchtverkeersleiders van skeyes is een sociaal akkoord bereikt met de vakbonden. Dat zegt althans de directie. ACV-Transcom, de grootste vakbond bij skeyes, staat echter niet achter het akkoord, klinkt het bij secretaris Kurt Callaerts. Ook de liberale VSOA verwerpt het akkoord. De voorstellen die op tafel lagen lossen de problemen van de werkdruk en de werk-privébalans niet op, zeggen beide vakbonden.
Bij luchtverkeersleider skeyes startte om 9 uur een vergadering van het paritair comité. Directie en vakbonden probeerden er opnieuw een uitweg te vinden uit de impasse waarin het sociaal conflict zich nu al wekenlang bevindt en waardoor het vliegverkeer van en naar de Belgische luchthavens regelmatig wordt verstoord. Een aantal luchtverkeersleiders loste gisteren al een schot voor de boeg door de voorliggende directievoorstellen in een open brief als onvoldoende te bestempelen.
Toch kon er in het paritair comité een tweederdemeerderheid gevonden worden voor een sociaal akkoord, zegt skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene. De zes vertegenwoordigers van het bedrijf en de twee vertegenwoordigers van de socialistische vakbond ACOD keurden de voorstellen goed. Maar de vakbonden ACV-Transcom (drie vertegenwoordigers) en VSOA (één zitje in paritair comité) konden zich niet in het akkoord vinden.
Het is nog niet duidelijk hoe het nu verder moet. “We gaan ervan uit dat iedereen het bereikte akkoord respecteert”, stelt Dehaene.
“Geen garanties”
De vakbonden willen nu eerst hun achterban consulteren. “Er zijn veel te veel zaken die niet zijn uitgewerkt of onduidelijk zijn, en dit in toch een erg veiligheidskritische omgeving”, vat ACV-Transcom samen in een persbericht. “Er zijn geen garanties naar afdoende rust en recuperatie. Er wordt geen rekening gehouden met een degelijk work-lifebalans. Enkel de continuïteit is prioriteit, ten koste van veiligheid van werknemers en het vliegverkeer. (...) ACV-Transcom roept zijn leden op om de kalmte te bewaren en het syndicaal comité toe te laten volgende week de situatie te kunnen evalueren.”
Eenzelfde geluid bij Lennert Mervilde van VSOA. “Er is geen oplossing voor de werkdruk of de balans tussen werk en privéleven”, zegt de vakbondsman. “We denken ook dat er niet genoeg garanties zijn dat de tekorten voldoende worden aangepakt om beperkingen of sluitingen van het luchtruim te kunnen vermijden.”
Wat houdt het akkoord in?
Het akkoord regelt volgens de directie van skeyes onder meer de werkzaamheden en de nachtdiensten binnen Canac (het luchtverkeersleidingscentrum in Steenokkerzeel) en op de verkeerstorens van de luchthavens. “Het komt enerzijds tegemoet aan de verzuchtingen die binnen die units leefden inzake organisatie van de werkzaamheden en zorgt er anderzijds voor dat mechanismen worden ingesteld om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren”, klinkt het in een persbericht.
Enkele maatregelen die volgens de directie in het akoord staan: een arbeidsduurvermindering voor luchtverkeersleiders die een minimumaantal nachten presteren per jaar (van 35 uur naar 32 uur in Canac en de toren van Brussels Airport, en naar 30 uur in Luik); inkorting van de nachtdiensten van 10 naar 8 uur; invoering van een systeem van tijdsregistratie; en stand-byregeling voor nachten.
“De werkorganisatie die in het huidige akkoord vervat zit, zorgt voor een evenwichtige verdeling van het werk onder alle betrokken luchtverkeersleiders. Zij worden ingezet naargelang van het volume luchtverkeer op elk moment van de week, waar er nu altijd van een maximale bezetting wordt uitgegaan”, stelt de directie.
Een aantal maatregelen moet nog meer concreet worden uitgewerkt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
-
Morgen nieuw overleg bij skeyes, luchtverkeersleiders nu al niet akkoord
Het leek enkele weken windstil bij skeyes, maar de onrust tussen directie en luchtverkeersleiders komt weer aan de oppervlakte. In een open brief hekelen de verkeersleiders het voorstel van de directie waarover het paritair comité zich morgen buigt. -
PREMIUM47
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
Energieleverancier Engie wil de komende jaren het aantal klanten dat stroom via flexibele formules afrekent, drastisch opdrijven. Dat maakt deel uit van de toekomststrategie tegen 2030, die kersvers CEO Vincent Verbeke voorstelt. Maar wat zijn die flexibele formules juist en hoe kan je er geld mee besparen op je energiefactuur? -
-
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
-
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
Tesla krijgt klappen op de beurs nu de fabrikant van elektrische auto’s zijn prijzen heeft verlaagd in de Verenigde Staten, China en Europa. Daarmee probeert topman Elon Musk de tegenvallende verkopen aan te jagen. De waarde van het aandeel Tesla is sinds het begin van het jaar al met ruim 40 procent gezakt. -
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPETER PERMENTIER
Willy van craen
Paul Boutsen
j hendrickx
Paul Philippaerts