Het debat: moeten speedpedelecs verboden worden op het fietspad? Dit is jullie mening
binnenlandDe speedpedelec duikt steeds vaker op in het straatbeeld. Moeten deze elektrische fietsen, die vlot 45 kilometer per uur halen, van het fietspad geweerd worden? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.
Karel Van Biezen: “Een gewone fietser rijdt zo’n 15 km/u. Speedpedelecs hoor je niet afkomen. Ze beschikken over een ongezien optrekvermogen en halen snelheden van 45 km/u. Dat is 3 keer sneller dan de recreatieve fietser. Stel dat je op de autostrade aan 100 km/u rijdt en er komen elektrische wagens aan 300 km/u voorbij gevlogen. Onverantwoord uiteraard en hier komen ongevallen van. Ten slotte rijden er ook kinderen en oudere mensen op de fietspaden. Het begrenzen van speedpedelecs tot max 35 km/u zou welkom zijn.”
Stijn Van Deynse: “Ik zie het probleem niet. Houd je gewoon aan de maximumsnelheid. Wat hier nodig is, zijn borden met snelheidsbeperkingen voor op het fietspad. Waar nodig, moeten de snelle fietsers vertragen en waar nodig moet je ze dat dus met een verkeersbord vertellen.”
Ze zouden een korte opleiding moeten verplichten voor bestuurders van speedpedelecs
Lies Defreyne: “Een algemeen verbod om op het fietspad te rijden vind ik te ver gaan. Namelijk niet iedereen die een speedpedelec heeft wil hier 45 mee rijden. Mij lijkt het beter om inderdaad snelheidslimieten op te leggen, wil je in de bebouwde kom 45 rijden, dan ga je op de baan. Wil je toch op het fietspad rijden, dan moet je trager dan 30 rijden. Ik heb ondertussen zelf een maand een speedpedelec en hoop dat er snel duidelijkheid komt. Nu word je zowel op de baan als op het fietspad nagewezen dat je er niet hoort.”
Guy Meulebrouck: “De wetgeving bestaat reeds (bromfiets klasse B) en moet alleen aangepast worden, zodat de speedpedelecs dezelfde rechten en plichten krijgen. Hoffelijkheid is de beste oplossing maar dit is blijkbaar moeilijk voor sommige bestuurders. Het grootste probleem zit hem in de infrastructuur voor de fietsers. Deze is veel te vaak ondermaats langs grote wegen en binnen de bebouwde kom is het helemaal huilen met de pet op. Als er dan wel een afgescheiden fietspad is, wordt dit veel te vaak slecht onderhouden.”
Pierre Vanden Meersschaut: “Het grootste gevaar die snelle elektrische fietsen voor andere fietsers en voetgangers veroorzaken, is dat ze onhoorbaar voorbij snellen. Dit in tegenstelling tot een bromfiets die je van ver hoort aankomen. De gemiddelde snelheid van e-bikes zou iets boven de 30 km/u liggen, wat voor een fiets een vrij hoge snelheid is. Zo’n snelheid kan bij botsingen, zeker indien frontaal, fataal aflopen. Een rijbewijs voor de snelle speedpedelecs zou een goede maatregel zijn.”
Jef Heffens: “Ze zouden een korte opleiding moeten verplichten voor de pedelecbestuurders. Dat kan bijvoorbeeld een opleiding zijn van een tweetal uurtjes die je via het internet gratis kan volgen en daarna van de overheid een automatische print-out krijgt die bewijst dat je op de hoogte bent. Als de politie je tegenhoudt voor een overtreding dan kan je niet zeggen dat je het niet wist.”
Bart Balemans: “Stel ze gelijk met brommers. Max 25 km/u is hetzelfde als brommer klasse A, sneller is brommer klasse B. Simpel en duidelijk. Een brommer klasse B kan ook trager dan 25 km/u rijden, maar moet op bepaalde plaatsen toch van het fietspad af.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Nederlandse parachutisten storten neer in Diest: een militair loopt bekkenbreuk op
Diest -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
PREMIUM14
ONZE OPINIE. “Er komen meer dan een miljoen ‘Bompa Bockies’ aan: daar zijn we niet klaar voor”
Het maatschappelijk belangrijkste programma van het moment wordt gemaakt door een als bejaarde geschminkte 39-jarige die zichzelf Bockie De Repper noemt. Lees de reportage en kijk vooral zelf, want ‘Bompa Bockie’ is van het schoonste dat op televisie te zien is. “Over iets meer dan twintig jaar zullen er 1,2 miljoen 80-plussers zijn”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Misschien zorgt Bockie ervoor dat we eindelijk niet langer wegkijken van die enorme uitdaging.” -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
Meer dan vijftig mensen zijn zaterdagnamiddag bijeengekomen op het Poelaertplein in Brussel om te protesteren tegen het optreden van de Belgische politie bij de Koerdische nieuwszenders Sterk TV en Medya Haber. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Volgens de demonstranten kadert de politie-inval in “een poging om de persvrijheid te onderdrukken”. -
175
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet
-
PREMIUMGetuigenis
Net als Celine Van Ouytsel werd ook Elien (43) veelvuldig bedrogen door haar man: “Je hoeft me geen kus te geven, ga maar achter je pc zitten”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Het debat: moeten speedpedelecs verboden worden op het fietspad?
De speedpedelec duikt alsmaar vaker in het straatbeeld op. Mogen deze snelle elektrische fietsen die vlot 45 kilometer per uur halen het fietspad gebruiken of horen ze thuis op de rijbaan? Wat denk jij? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. -
58
Tot 75 km/u in binnenland: KMI waarschuwt morgen met code geel voor stevige windstoten
70 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjohan soreyn
patrick schuyteneer
mike vanginderen
mike vanginderen
Anoniem