Water tussen N-VA en Groen dieper dan ooit: “Ben de lastercampagnes van De Wever meer dan beu, hij verkoopt pure quatsch”
Het water tussen N-VA-voorzitter Bart De Wever en Groen-voorzitter Meyrem Almaci blijft op twee weken voor de verkiezingen onpeilbaar diep. Dat is de enige logische conclusie na een verkiezingsdebat tussen de twee vanmorgen in Kies 19 op Radio 1. Terwijl De Wever het consequent had over “de groene belastingtsunami”, voelde Almaci zich behoorlijk in haar wiek geschoten over “de lastercampagnes” van N-VA. “Er blijft niets anders over dan leugens”, klonk het.
De Vlaams-nationalistische en groene voorzitter gingen met elkaar in debat over klimaat en energie, twee thema's waar N-VA en Groen grondig over van mening verschillen. Dat bleek ook vanochtend. Want terwijl Almaci aan de alarmbel trekt dat ze aan het huidige tempo nog 96 jaar nodig hebben om de klimaatdoelstellingen te halen waar Vlaanderen en België zich toe hebben verbonden, ziet De Wever het wel goed komen.
"We zullen een tandje moeten bijsteken, maar de meest realistische optie daarvoor is het openhouden van de kerncentrales. Het Planbureau erkent dat wij de uitstoot daardoor met 44 procent verminderen.” De N-VA-voorzitter noemt kernenergie “de grootste ‘clean energy source’ die de mens ooit heeft uitgevonden”. De Wever wil daarnaast het Vlaamse klimaatplan strak uitvoeren en zwaar inzetten op innovatie in de chemische sector en de industrie. “Ik verwacht daar heel veel van.”
Almaci spreekt dat tegen. “Wouter De Geest (van VOKA, red.) heeft afgelopen weekend gezegd dat het groene programma wat innovatie betreft het meest progressieve is. Onze plannen zijn allebei haalbaar, maar het verschil is dat de N-VA een cadeau van ettelijke miljoenen geeft aan Engie Electrabel. Bij ons gaan vele kleine producenten er mee op vooruit, en worden hier dus jobs gecreëerd. Wij kiezen voor het recept voor de toekomst, u voor het recept van het verleden.”
“Aan rekeningrijden doen wij niet meer mee”
Ook over het rekeningrijden verschillende beide partijen grondig van mening. “Wij leggen dat niet opnieuw op tafel”, aldus De Wever. Zijn partij was de afgelopen legislatuur voorstander van het plan, maar keerde onlangs zijn kar. “Het blijft op zichzelf een interessant concept op buitenlanders te laten betalen voor onze wegen”, vindt De Wever, “maar heel dat voorstel is omgekeerd tot een belastingvoorstel van 20 miljard euro bij Groen. Dan spelen wij niet meer mee, dan hoeft het niet meer.”
Een argument dat Almaci beu gehoord is, zegt ze. “Ik ben die lastercampagnes echt beu. Hij verkoop pure quatsch. Er blijft niets anders over dan leugens. Wij voorzien heel duidelijk een verschuiving richting de middenklasse en de mensen die het moeilijk hebben. Wij blijven achter rekeningrijden staan omdat elke mobiliteitsexpert u zal zeggen dat we naar een modal shift moeten gaan. Wat u hebt nagelaten is voorzien in alternatieven: u hebt bespaard op het openbaar vervoer en ervoor gezorgd dat mensen als beesten moeten rechtstaan in de trein. (...) Wat wij niet gaan doen is wat N-VA heeft gedaan: een bocht nemen en dan zeggen dat we 5 miljard euro gaan voorzien in extra wegen.”
Klopt niet, repliceert De Wever: “Wij hebben de kostendekkingsgraad van De Lijn verhoogd en we hebben nog altijd ongeveer het goedkoopste openbaar vervoer van Europa. Bovendien is de koopkracht van de mensen gestegen, zeker ter hoogte van de middenklasse, en is de luchtkwaliteit ondertussen verbeterd.”
"Ecorealisme is rookgordijn voor econihilisme”
Almaci blijft erbij dat het groene plan “perfect betaalbaar” is. “Ik ben het beu dat ecorealisme een rookgordijn is geworden voor econihilisme. Hij blijft zich bedienen van campagnes die de voorzitter van een partij onwaardig is. Het betekent vooral u dat u een slecht bilan kan voorleggen en dan met afleidingsmanoeuvres afkomt.”
Niet waar, zegt De Wever. “Je moet niet naar de plannen kijken, maar naar de uitvoering. In Duitsland is de energieprijs 70 procent duurder dan in Frankrijk waar ze kernenergie hebben, en de CO2-uitstoot is er tien keer zo hoog. Met de groene plannen wordt de ruggengraat van de Vlaamse economie onder druk gezet. Kijk ook naar Nederland, waar het klimaatplan een fortuin gaat kosten.”
Toch wil De Wever geen expliciet veto stellen tegen Groen. “Ik heb maar één veto gesteld, en dat is tegen PS en Ecolo samen op federaal vlak. In Vlaanderen heb ik geen enkel veto gesteld, maar wel een grondige lectuur gedaan van het groene programma: dat is een belastingtsunami die op ons afkomt. Groen is mijn laatste voorkeur. Alleen de PVDA is erger, maar niet veel erger”, aldus De Wever.
Almaci van haar kant wil “met deze N-VA absoluut niet” in een regering stappen.
Bekijk ook: “Maar zwijg nu toch eens”, Jambon en Calvo in duel
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Diesel wordt woensdag iets goedkoper
Diesel tanken wordt woensdag een fractie goedkoper, dat maakt de FOD Economie dinsdag bekend. Ook stookolie zal goedkoper worden. -
-
Ecolo dient klacht in tegen filmpje MR over ‘vleestaks’: “Fonds van Michel tegen fake news zal snel leeg zijn”
-
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Een 32-jarige brandweerman uit Maldegem is zaterdag om het leven gekomen bij een verkeersongeval in Damme. Hij reed op z'n motor richting Maldegem, net over de brug met de Damse Vaart kwam het tot een botsing met een auto. Zijn collega’s herinneren hem als een warme, vlotte man: “Hij kwam in oktober 2020 over van zone Merelbeke, maar het voelde meteen alsof hij hier al jaren zat.”Damme, Maldegem -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
“Melissa, er is niks van jullie rechtvaardige belastingen in huis gekomen.” “Jawel Jos, maar het is hier Rusland of China niet, waar je alles op je eentje beslist.” Zet rood tegenover donkerrood aan de vooravond van 1 mei en je krijgt een kletterend gesprek tussen Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere en PVDA-fractieleider Jos D’Haese. Of ze ooit nationaal samen willen besturen? “Ik vraag mij vaak af of jullie wel wíllen besturen.” -
Ziekenwagen in de flank aangereden op kruispunt in Temse
Temse
-
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUM6
INTERVIEW. Wetsdokter over gevonden beenderen in Sint-Martens-Latem: “Een lijk vertelt altijd iets, zelfs na jaren”
In Sint-Martens-Latem is een stoffelijk overschot ontdekt dat vermoedelijk al dertig jaar in een tuin begraven lag. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om Annie De Poortere, die op haar 48ste spoorloos verdween. Het parket zit met heel wat vragen, en hoopt dat het opgegraven lichaam een paar ervan zal beantwoorden. Maar kan dat nog, na dertig jaar? “Veel hangt af van de toestand waarin het lijk zich bevindt”, zegt Werner Jacobs, wetsdokter en professor gerechtelijke geneeskunde van het UZ Antwerpen.Sint-Martens-Latem -
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
501 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSara Peeters
Baldr VanHoek
hannes leo
Ronny Ooijen
emile deckers