Een kerosinebelasting zou ons land jaarlijks 142 miljoen euro kunnen opleveren. (Illustratiefoto)
Volledig scherm
Een kerosinebelasting zou ons land jaarlijks 142 miljoen euro kunnen opleveren. (Illustratiefoto) © Shutterstock

Gelekte EU-studie: Belgische taks op kerosine zou CO2-uitstoot met 17 procent doen dalen

Mocht België de kerosine belasten van alle vliegtuigen die op zijn grondgebied vertrekken, dan zou de CO2-uitstoot er met 17 procent verminderen. Volgens een Europese studie zou dit de globale economie níet schaden en jaarlijks bijna 500 miljoen euro aan inkomsten genereren. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu, die de studie in handen kreeg.

73 reacties

  • DIRK RASSCHAERT

    5 jaar geleden
    Dus moeten we maar gewoon verder doen zoals we bezig zijn, nietwaar? Mocht iedereen die voor veertien dagen naar de andere kant van de wereld trekt, in België blijven, onze economie zou er ook op vooruit gaan! Maar ja, nu MOET iedereen weg, liefst zo ver mogelijk.
  • Daniel Corstjens

    5 jaar geleden
    Waarom steeds in Belgie? Zijn er nog niet genoeg taxen in dit micro landje? Hoe kan een klein landje als Luxemburg zijn brandstof stukken goedkoper verkopen dan een land dat 50 keer groter is dan hun?
  • Peter Janssens

    5 jaar geleden
    Werkt alleen maar als alle omringende landen dit ook doen. Van mij mag zo'n vliegticket gerust het dubbele kosten, daar is een auto niets tegen qua vervuiling.
  • bernard busschaert

    5 jaar geleden
    begrijp niet hoe ze kunnen zeggen dat men 17% kan winnen...wij gaan toch gewoon verder het vliegtuig gebruiken of denken ze nu dat we de vakanties gaan doen verdwijnen of het zakenleven??...de enige die zouden kunnen afgestrafd worden zijn die zotte goedkope citytrips van 50€....maar de bus zal dat wel niet oplossen de oplossing is de wetenschap die andere en betere motoren moet vinden...anders is het weer een taks om de puttekes te vullen van het slecht beleid van onze politici!!
  • bob jansens

    5 jaar geleden
    verlies aan jobs worden gecompensserd in andere sectoren; maar deze nieuwe jobs zullen niet noodzakelijk in België gerealiseerd worden. Op de radio sprak BBL over investeringen in HST-lijnen. Dat men eerst maar eens investeerd in extra spoorlijnen voor binnenlands vervoer. Trouwens BBL is een van die organisaties die onmiddellijk protesteren als men een nieuwe spoorlijn voorstelt.