Direct naar artikelinhoud
Verkeer

‘Een hiaat in de wet’: de ene middenvakrijder wordt dubbel zo zwaar beboet als de andere

Middenrijvakrijders ter hoogte van Gent.Beeld Photo News

De nieuwe verkeerswetgeving die middenvakrijders strenger wil straffen is onvolledig. Wie na een inhaalmanoeuvre te lang op het middenvak rijdt, wordt dubbel zo zwaar beboet als wie op een rustige dag kilometerslang op de middenrijstrook blijft rijden.

Maandenlang hebben liberale politici erover getoeterd: ze vinden het oneerlijk dat rechts inhalen een overtreding van de tweede graad is (en bij onmiddellijke inning 116 euro kost), terwijl plakken op het middenvak een overtreding van de eerste graad is (en 58 euro kost). Nochtans is rechts inhalen vaak het gevolg van iemand die onnodig in het midden blijft plakken.

Een redenering die op bijval kon rekenen van andere partijen en veiligheidsinstituut VIAS, dat na een rondvraag bovendien concludeerde dat middenvakrijden de allergrootste frustratie is bij automobilisten. Daarom stelde Open Vld voor om ook van middenvakrijden een tweedegraadsovertreding te maken. Het wetsontwerp betreffende 'het niet opnieuw rechts invoegen na het inhalen' werd in februari goedgekeurd door de Kamer en kan ieder moment in het Staatsblad verschijnen. Maar er klopt iets niet.

Oneerlijk

Concreet voegt het wetsontwerp een bepaling over links inhalen toe aan het lijstje van tweedegraadsovertredingen. "Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen", klinkt het in die bepaling. Dat geldt niet wanneer hij onmiddellijk opnieuw kan inhalen. Met andere woorden: wie op een snelweg langs links inhaalt en niet snel terugkeert naar de vrije rechterrijstrook, kan dat met een boete van 116 euro bekopen. So far, so good.

Maar wat met de hardnekkige middenvakrijder die op een rustige zondagmiddag vrolijk kilometerslang op de middelste van drie rijstroken blijft tuffen, zonder dat er rechts een ander voertuig rijdt? Die valt vreemd genoeg niet onder deze nieuwe wetsbepaling, want hij haalt niemand in. Hij overtreedt enkel een andere regel die stelt dat elke bestuurder 'zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan' moet blijven. En in dat geval is hij 'maar' 58 euro kwijt. Net datgene wat de initiatiefnemers voor deze wet zo oneerlijk vinden.

"Een hiaat in de wetgeving", noemt advocaat verkeersrecht Céline De Rouck (IntoLaw) het. "De wet is bedoeld om álle middenvakrijders aan te pakken, die zo frustrerend zijn voor andere bestuurders. Maar er is duidelijk niet gedacht aan automobilisten die in het midden blijven rijden zonder in te halen. Zij zijn ook gevaarlijk en ergerlijk voor wie erachter rijdt, maar begaan volgens de letter van de wet maar een eerstegraadsovertreding. Toch een tekortkoming van deze nieuwe regels."

Oneerlijk
Beeld HLN

Achtervolgen

Ook veiligheidsinstituut VIAS erkent het probleem. "De intentie van deze wet is nobel, maar de auteurs hebben niet met elk scenario rekening gehouden", zegt woordvoerder Stef Willems. "Wij rekenen erop dat dit - het liefst zo snel mogelijk - wordt rechtgezet, zodat iedere overtreding waarbij iemand halsstarrig in het midden of links rijdt, onder de tweede graad valt."

Volgens Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput klopt het wetsvoorstel, waar hij mee aan schreef, wel. "Al is het inderdaad zo dat een politiewagen een middenvakrijder kilometerslang moet blijven volgen, tot wanneer die effectief iemand inhaalt, vooraleer er sprake is van een tweedegraadsovertreding. Dit voorstel is nagekeken door onze studiedienst, maar als andere experts zeggen dat het beter kan, dan sta ik open voor hun opmerkingen. Als ik met aangepaste wetgeving nog een achterpoortje kan sluiten, zal ik dat in de volgende legislatuur zeker doen.”