"Zonder structurele oplossing keren bussen niet terug naar Brussel-Noord”
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn is niet van plan haar bussen terug te laten keren naar het station Brussel-Noord zolang er geen structurele oplossing gevonden is voor de situatie in dat station. Dat laat De Lijn deze avond weten. De Schaarbeekse burgemeester Bernard Clerfayt had eerder nog gevraagd om de halte aan het station weer in gebruik te nemen.
De Lijn besliste onlangs om niet meer halt te houden onder het Noordstation in Brussel. De chauffeurs klagen al maanden over onveilige en onhygiënische omstandigheden, gelinkt aan de groep transmigranten die al maanden in het station verblijft. De halte is nu verplaatst naar het Rogierplein. Tussen de ritten door stoppen de bussen op de busbaan in de Vooruitgangsstraat.
De Schaarbeekse burgemeester had vandaag gevraagd om de bussen vanaf maandag weer aan het station te laten stoppen. Hij stelt dat er geen sprake is van een gezondheidsrisico en bovendien is de halte vrijdagavond gekuist door een groep vrijwilligers. Daarom is volgens Clerfayt geen reden meer om de halte aan het station Brussel-Noord niet te gebruiken.
Maar De Lijn is daar niet voor te vinden. "De bussen keren niet terug naar Brussel-Noord zolang er geen structurele oplossing is voor de problematiek", klinkt het deze avond bij de openbaarvervoermaatschappij.
"De besprekingen daarover zijn volop aan de gang. Uiteraard blijven we in dialoog met de betrokken gemeentes en politiezones om tijdelijke oplossingen buiten het Noordstation te faciliteren en daar afspraken over te maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
Hoogste pensioenen aftoppen en eerste vijf jaar geen leefloon krijgen: zo ziet het besparingsplan van N-VA eruit
-
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
PREMIUM
Telkens wanneer uw pensioen stijgt, stijgt prijs van rusthuisfactuur mee
De Vlaamse regering beslist straks dat rusthuizen hun prijs kunnen optrekken elke keer dat de pensioenen stijgen. Momenteel mag de dagprijs maar één keer per jaar verhoogd worden. Welke impact heeft dit, nu de gemiddelde wzc-factuur al opgelopen is tot 2.182 euro per maand? Johan Staes, CEO van het Vlaams Zorgnetwerk geeft toelichting bij de nieuwe indexeringsregel. “Dit moet prijsschokken voorkomen.” -
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
PREMIUMPortret
Zelfs de dioxinecrisis maakte hem populair. Wie was Henri Renmans die meer dan 340 slagerijen had?
Naast elke Aldi een Renmans. Zo slim was Henri Renmans (86) die er sinds 1980 zijn brood en beleg mee verdiende. Dinsdag overleed de oervader van ’s lands bekendste beenhouwerij, die op haar hoogtepunt 349 winkels telde. Hoe kon Renmans uitgroeien tot een begrip en wat heeft die andere supermarkt, Colruyt, daarmee te maken? “Hij heeft altijd veel respect gehad voor de mensen die voor hem werkten”, zegt zoon en huidig CEO Rik Renmans aan HLN. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Toiletvrouw Brussel-Noord: “Wc-brillen sneuvelen hier wekelijks”
-
PREMIUM
Bussen verdwijnen uit Brussel-Noord, maar waar naartoe met de transmigranten?
De bussen stoppen voortaan niet meer in de kelders van Brussel-Noord. Maar wat met de migranten voor wie de buschauffeurs vluchten? De situatie in het Noordstation is de dikste knoop in het bestuurlijke kluwen dat België heet. Is een compromis à la belge dan de enige oplossing? -
Vlucht uit spaarboekjes brengt schatkist honderden miljoenen op
De opbrengst van de roerende voorheffing is in het eerste kwartaal van dit jaar met 45 procent gestegen tot bijna 1,2 miljard euro. Dat is te danken aan de rentestijging en aan de toenemende populariteit van termijnrekeningen en obligaties, schrijft De Tijd. -
PREMIUM
Directrice na brooddozenonderzoek: “Soms zijn brooddozen gevuld met koude frieten”
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbirgit vanderest
Vera Bres
Etienne Vanhoegaerden
FRANK WILLEMS
guy perain