Videospeler inladen...

Amerikaanse piloten na de eerste crash van een 737 MAX: "Boeing, doe iets!"

Er zijn opnames uitgelekt van een geheime ontmoeting in november, tussen Amerikaanse piloten en een delegatie van Boeing. De piloten vroegen maatregelen na de eerste crash van een 737 MAX. Maar Boeing wilde rustig te werk gaan. Een paar maanden later stortte een tweede toestel neer, deze keer van Ethiopian Airlines.

De geheime vergadering vond plaats in november, op het hoofdkwartier van de pilotenvakbond in de stad Fort Worth. Dat was nauwelijks een paar weken nadat vlucht 610 van het Indonesische Lion Air was neergestort.

De ontmoeting duurde naar verluidt een uur, in een zaaltje zonder vensters. Voor Boeing was vicepresident Mike Sinnett aanwezig, samen met een belangrijke testpiloot van de vliegtuigbouwer. Ze zaten tegenover een delegatie van piloten en vertegenwoordigers van de pilotenvakbond. De krant The New York Times en televisiezender CBS kregen geluidsopnames van de bijeenkomst in handen.

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Daarin is te horen dat sommige piloten behoorlijk boos zijn. "We verdienen het om te weten wat er op onze vliegtuigen zit", zegt een piloot. "Ik ben het daar niet mee oneens", antwoordt de Boeing-topman. Dat gaat dan over de sensoren en het MCAS-systeem dat bedoeld was om het opstijgen veiliger te maken, te verhinderen dat het vliegtuig draagkracht zou verliezen. Maar het falen van het systeem heeft de crashes wel mee veroorzaakt, zo bleek later uit het onderzoek.

Over het neerstorten van het Indonesische vliegtuig zegt een boze piloot: "Deze kerels (de piloten van Lion Air) wisten zelfs niet dat het verdomde systeem op het vliegtuig was geïnstalleerd, niemand wist het". "Ik weet niet of een beter begrip van dit systeem een ander resultaat had opgeleverd", zegt de Boeing-man rustig. "Als je een miljoen miles vliegt met dit toestel, ga je dit misschien maar één keer meemaken. We proberen de bemanning niet met overbodige informatie op te zadelen".

Uit die verklaringen blijkt dus dat Boeing het gevaar had onderschat, of op dat ogenblik niet overtuigd was dat de hoofdoorzaak te zoeken was bij het MCAS-systeem.

AP2010

"Wij zijn verdomme de laatste verdedigingslijn, we moeten dat weten", zegt een Amerikaanse piloot. "We willen zeker zijn dat we de juiste dingen herstellen", blijft Boeing zeggen. "We willen ons zeker niet overhaasten of slecht werk verrichten. Of het verkeerde onderdeel herstellen". De piloten wilden dus dat Boeing actie ondernam, één piloot heeft het er zelfs over om een procedure bij de luchtvaartautoriteiten op te starten, waardoor alle toestellen van dat type mogelijk aan de grond zouden blijven.

Wij vormen verdomme de laatste verdedigingslijn, we moeten dat weten

piloot American Airlines

Het is niet zo dat Boeing het neerstorten wil minimaliseren, zo blijkt nog. De vicepresident noemt de eerste crash wel degelijk "een tragedie". De topman voegt er zelfs aan toe dat een eventuele tweede crash het nog veel erger zou maken. Maar blijkbaar hield Boeing er dus niet echt rekening mee dat dat ook echt zou gebeuren, dat er nog eens een nieuwe 737 MAX 800 zou kunnen neerstorten.

De geschiedenis gaf hen ongelijk. In maart van dit jaar, een paar maanden nà de geheime ontmoeting met de Amerikaanse piloten dus, stortte het vliegtuig van Ethiopian Airlines neer. Met het bekende gevolg: 149 passagiers en acht bemanningsleden kwamen om.

Intussen staan wereldwijd alle vliegtuigen van het type 737 MAX aan de grond, en dat zal allicht nog een paar maanden zo blijven. Dat heeft ook grote economische gevolgen en niet alleen voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zelf. Reisorganisatie TUI heeft net nog verlieslatende kwartaalcijfers gepubliceerd. Eén van de aangehaalde oorzaken is het feit dat hun vloot 737 MAX-toestellen aan de grond moest blijven. 

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Videospeler inladen...

Meest gelezen