Direct naar artikelinhoud
Mode

Frankrijk berispt modehuizen: vernietigen onverkochte kleding kan echt niet meer

Het Britse modehuis Burberry verbrandde in 2017 voor 30 miljoen euro aan kleding en parfum. Het bedrijf heeft aangegeven met die praktijken te stoppen.Beeld REUTERS

Frankrijk wil dat luxe modemerken niet langer hun onverkochte voorraden vernietigen of begraven op vuilnisbelten. ‘Onaanvaardbaar’, luidt de kritiek.

Minder luxueuze merken blijven doorgaans hun kleding afprijzen tot de schappen leeg zijn, maar grote modehuizen vernietigen regelmatig hun onverkochte voorraden, omdat ze bang zijn voor hun imago wanneer stukken aan een lagere prijs de deur uitgaan of worden verkocht op plekken die niet door henzelf zijn uitgekozen.

Verspilling en bovendien slecht voor het milieu, vindt de Franse onderminister van Ecologische Zaken. “Te veel bedrijven vinden het prima om onverkochte schoenen en kleding weg te gooien of te laten verdwijnen. Dat is schokkend en onaanvaardbaar’’, aldus Brune Poirson. 

Burberry

Het modehuis Burberry kreeg vorig jaar zware kritiek toen bekend werd dat de onverkochte voorraad vernietigd werd. Het bedrijf verbrandde in 2017 kleding en parfum ter waarde van bijna 30 miljoen euro, zo maakte het Britse bedrijf zelf bekend. Burberry heeft aangegeven met de praktijken te stoppen.

Poirson doet een beroep op de kledingmerken om het probleem al bij de productie te tackelen. De artikelen, waarin veel verschillende materialen zijn verwerkt, zijn in de praktijk lastig recyclebaar. Het vinden van manieren om van jasjes van 2500 of schoenen van 1000 euro af te komen, anders dan ze weg te geven, wordt een uitdaging.