Brokstukken van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines na de crash op 10 maart.
Volledig scherm
Brokstukken van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines na de crash op 10 maart. © epa

Opnames gelekt van ontmoeting tussen boze piloten en Boeing-topman voor tweede fatale crash: “We verdienen te weten wat er in onze vliegtuigen zit!”

Vier maanden voor de fatale crash van de Boeing 737 van Ethiopian Airlines, waarbij 149 passagiers en acht bemanningsleden omkwamen, confronteerden boze Amerikaanse piloten een delegatie van Boeing met het falende veiligheidssysteem, dat verantwoordelijk zou geweest zijn voor beide crashes. Dat blijkt uit geluidsopnames die de Amerikaanse tv-zender CBS in handen kreeg.

10 reacties

  • saban ulker

    5 jaar geleden
    Mischien een complot theorie . Denk dat CIA of NSA achter NCAS software zit.
  • Jan De Korte

    5 jaar geleden
    Victor niet perse groter maar zuiniger. Maar is het ook niet een beetje onze schuld? Willen we niet met zijn allen voor 100 euro over en weer vliegen naar New York? Dan gaat men automatisch gaan uitzoeken hoe kunnen we het goedkoper maken? Blijkbaar wist boeing al langer van het probleem.
  • Victor Munster

    5 jaar geleden
    Dat gaat Boeing (of hun verzekeringsmaatschappij) een bom geld kosten om nog maar te zwijgen van de imagoschade. En het probleem is geen software probleem; die software werd geïnstalleerd om een constructiefout te compenseren die het vliegtuig onstabiel maakt. Die ganse handel naar de schroothoop verwijzen. Airbus zal er wel bij varen. Hoewel ook daar houd ik mijn hart vast met die trend om steeds grotere jumbo-vliegtuigen te bouwen.
  • Jean Flurkistan

    5 jaar geleden
    André Gijbels? Dit gaat over een softwareprobeem van het MACAS systeem en kan opgelost worden. De fout lag waarschijnlijk bij de Amerikaanse autoriteiten die teveel vrijheid hebben gegeven aan Boeing voor een licentie van dit type vliegtuigen.
  • Willy Devroey

    5 jaar geleden
    Ik weet niet of het waar gebeurd is, maar: een gesprek tussen piloten zou aanduiden dat er nog gevallen met dezelfde pech waren en dat ervaren piloten de zaak onder controle hielden en de toestellen wel veilig aan de grond hebben gezet. Zoals gezegd: ik weet niet of het waar is of een roddel.